Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Japanskt rollspel när det är som mysigast!

Speltitel: Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch och Steam)

Spelbeskrivning: Det här är ännu ett spel som jag helt ärligt inte hade någa förväntningar på alls. Är det inte helt underbart att bara kasta sig in i ett spel och det får bli vad det blir? I detta fallet blev det faktiskt väldigt bra, vilken monster-resa jag har varit på. Monster Hunter Stories är då en spin off-serie på populära spelserien Monster Hunter. Värt att tillägga är att Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin inte är någon direktuppföljare till ettan, och därmed behöver du inte ha spelat igenom Monster Hunter Stories som släpptes 2016 till Nintendo 3DS.

Jag kommer att recensera det här som ett helt nytt spel och har därför inte några som helst jämförelser med den tidigare upplagan i serien då det inte är någonting jag spelat. Vad är då Monster Hunter Stories: Wings of Ruin?

Jo! Jag har ju, som Robin säger, fastnat i ”JRPG-träsket”, vilket såklart betyder att detta klassas som ett japanskt rollspel där du spelar som den färska monster-ryttaren Leo. Alla stora drakar (rathalos) har givit sig iväg från ön Hakolo vilket har skapat en obalans i ekosystemet och detta måste såklart åtgärdas. Det blir en invasion från övriga monster och det är då upp till dig att ge dig ut i världen och lösa detta och få ordning i allt kaos. Självklart kan man följa mainstory fullt ut men sen har man även ett gäng sidouppdrag att ta sig an. Av dessa sidouppdrag så får du självklart belöningar som är värdefulla framöver när du till exempel behöver uppgradera din utrustning, eller köpa ett nytt hem i byn.

Något mer du kan göra som hjälper dig i längden är att leta ägg. För att hitta dessa ägg så behöver du klara av olika grottor. I början känns dessa otroligt enkla och meningslösa. När man väl kommer fram till monster-boet så får man välja vilket ägg man ska ta med sig hem och kläcka. När du väl kläcker det så är det bara att hålla tummarna att det är ett monster med förmågor som de andra inte har. Varenda förmåga är viktig och påverkar hur du kan utforska världen. Ett exempel är om du är i en grotta och det finns en kista högt uppe på ett berg. Då kan du behöva att någon av dina monster vet hur man klättrar, eller att du behöver ett monster som kan simma om du behöver ta dig ut på en ö osv. Ni fattar grejen!   Stridssystemet är lite mindre komplicerat, här känns det nästan som ett lotteri. Du har tre basic-attacker som är snabbhet, styrka och teknik, detsamma gäller din motståndare. Dessa kan förklaras på ett enkelt sätt som sten, sax och påse. Där en av attackerna är starkare än den andra. Sedan har du lite specialattacker och kombinationsattacker tillsammans med din best som hjälper till i striderna. Monster Hunter Stories 2 erbjuder en väldigt spännande värld där miljöerna dock känns lite stela. Det är inte riktigt den känslan jag hoppades på när jag startade spelet. Man fick i alla fall inte den här ”wow-känslan” som man är ute efter. För att summera detta så är Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin ett grymt spel, och det är helt underbart att dyka ner i det. Du behöver inte alls många minuter innan du förstår vad spelet går ut på, samt hur du använder dig av dina resurser och vapen. Det är ett stort plus för mig nuförtiden. Som jag skrev tidigare så är det tyvärr lite för mediokra grottor, det är liksom bara springa in och hämta ett ägg. Inget pussel och knappt några monster att slakta ibland. Men jag kan verkligen rekommendera detta spel, jag kommer fortsätta spela detta fastän jag är klar med denna recension. Det är ett sånt spel där du bara vill klara av allt som går att klara.

Wings of Ruin är ett grymt mysigt rollspel som alla borde spana in om man äger en Switch!

4

• Stämningen