Monster Hunter Rise

Rise lever upp till förväntningarna

Speltitel: Monster Hunter Rise || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Switch)

Spelbeskrivning: Det är svårt att beskriva känslan när man går öga mot öga mot ett monster som lika gärna hade kunnat äta dig till frukost. Att i stridens hetta kunna manövrera din kunskap och fingerfärdighet till något magiskt som slutar med att du står på toppen av näringskedjan. Att känna stolthet och den makt som framkallar ens inre driv till att bevisa att du är den bästa på vad du gör. Monster Hunter-serien är ett fantastiskt spel som efter varje utgåva levererar nya möjligheter till att uppnå samma klimax. Efter närmare 200 speltimmar, and counting..., från Monster Hunter World så var jag ivrig att testa det nya Monster Hunter Rise som nu släpptes till Nintendo Switch, och vad jag har upplevt så har det inte gjort mig besviken. För de nya i serien handlar Monster Hunter-serien om att döda eller fånga gigantiska, spektakulära monster och göra dem till olika rustningar, vapen eller redskap. Varje jakt är i grunden en episk bosskamp mot ett specifikt monster eller två, som alla är otroligt olika i både visuell design och beteende. En framgångsrik jakt ger dig material som används för att tillverka bättre utrustning som i sin tur gör att du kan ta ner hårdare monster - och så vidare och så vidare. Framgång är beroende av en hälsosam balans mellan förberedelser och skicklighet, och den hålls fräsch av de många 14 radikalt olika vapentyper som du kan byta mellan och sedan uppgradera beroende på vilka monster du väljer att jaga. Storyn har aldrig varit poängen med ett Monster Hunter-spel (Capcom har en serie som bokstavligen heter Monster Hunter Stories för det), så det är ingen överraskning att denna utgåva är lika tunn som silkespapper. Den berättas genom ett fåtal klippscener där den engelska rösthanteringen syns tydligt dubbad för att matcha det som verkar vara oförändrade japanska läpprörelser som får en att påminnas om en dåligt kommersiell anime. Berättelsen kring historien, eller varför man gör det man gör, är inte något man kan luta axeln mot men det gav ändå en trevlig känsla av upptäckande och kontinuitet som fick det att kännas som att du faktiskt utforskar spelets nya kontinent och innehåll. Dock knyts inte historien in särskilt bra under resans gång eller har något märkbart samband vilket jag saknade från tidigare spel och ger en något tom känsla. Även om Switchens jämförelsevis svaga hårdvara betyder att saker och ting inte ser lika skarpa ut som jag vant mig med World på PS4, är det uppriktigt sagt anmärkningsvärt hur nära Rise kommer samma standard. Det inkluderar hur bra det generellt körs, liksom laddningstider som är chockerande snabba, både i och utanför uppdragen. Capcom förtjänar också en speciell shoutout för att de skapat ett online-system som faktiskt fungerar bra. Du kan gå med i lobbyn hos dina Switch-vänner med lite eller inget krångel utan problem. Sammanfattningsvis så är det ett av de bästa spelen som finns tillgängliga på Switch idag. Likväl som spelet erbjuder en fantastisk spänning på jakt efter monster som tidigare utgåvor, lever Monster Hunter Rise också upp till en standard rent kvalitémässigt som jag anser vara snäppet under top notch. Jag har haft riktigt kul de timmar jag lagt ner och ser mig spela många fler när jag har chansen.

Monster Hunter Rise erbjuder en fantastisk spänning på jakt efter monster. Det lever upp till en standard rent kvalitémässigt gentemot tidigare uppgåvor.

4

• Grafiken tillsammans med de supersnabba laddningstiderna