Min vän Greta Gris

Ett perfekt spel för de yngsta barnen

Speltitel: Min vän Greta Gris || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 och Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Personligen anser jag att det finns ett ganska dåligt utbud med TV-spel för de allra yngsta barnen. Därför är det extraroligt att Min vän Greta Gris nu finns tillhands, för det är nämligen ett suveränt spel som passar perfekt till barn i 3-5 års åldern. Om du känner till TV-serien Greta Gris sedan tidigare så kommer du verkligen känna igen dig i Min vän Greta Gris. Spelet inleds med att man får bygga sin egen figur som man sedan får gå omkring med i Greta Gris-världen och interagera med personer, föremål och andra saker. Allt ser precis ut som det gör i TV-serien och att spela detta är som att vara med i ett klassiskt Greta Gris-avsnitt. Den största fördelen med Min vän Greta Gris är att det har svenskt tal, och inte bara det, det är originalrösterna som du hör i TV-serien. Spelupplägget är smart utformat och innefattar saker som att leta efter pappa Gris glasögon, hoppa i lerpölar, cykla med Greta och leka med Georgs dinosaurie. Allt kontrolleras med analogen och X-knappen, där förstnämnda styr din karaktär och knappen gör att du interagerar med omvärlden. Detta visade sig passa en fyraåring perfekt, då min dotter har spelat Min vän Greta Gris mycket och lärde sig kontrollen riktigt snabbt. Min vän Greta Gris är ett kanonbra spel som passar ypperligt för just de allra yngsta gamers. Här finns inget våld, inga komplexa kontroller och inga tidsbegränsningar. Dessutom bjuds det på mysig grafik, roliga spelmoment och svenska röster. Vad mer kan man begära? Sen finns det visserligen lite buggar här och där, men det är nog något som främst föräldrar kommer tänka på. Jag tror att många barn, likt min dotter, kommer fokusera på att få leka och skoja tillsammans med sin vän Greta Gris.

Min vän Greta Gris är som att få vara med i ett avsnitt av TV-serien och är därför ett perfekt spel för de allra yngsta barnen.

4

• Priset