Metroid Dread

Samus återkomst

Speltitel: Metroid Dread || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: “Jakob, du måste börja spela fler Metroidvania-spel, kom igen då”, har jag hört Robin tjata i bra många år nu. Sen Metroid Dread utannonserades så har Robin sagt “Detta ska vi båda spela, du måste spela det här spelet”. Så ännu en gång, kommer här en gemensam recension där det är jag, Jakob, som drar det stora lasset och Robin som fyller i med sina synpunkter. Metroid Dread ingår då i “Metroidvania”-genren och för mig är det en av de första gångerna jag spelar ett sånt typ av plattformsspel. Men jag ångrar mig inte. Metroid Dread utspelas efter Metroid Fusion, och prisjägaren Samus Aran har fått ett nödanrop om att undersöka planeten ZDR för att se om den dödliga X-parasiten har spridit sig dit. När Samus anländer till planeten attackeras hon av en mystisk varelse och blir av med alla sina vapen och förmågor. Men allt eftersom hon utforskar ZDR återfår hon sina krafter och annat spännande som gör Samus till den hon en gång var. Detta blev en rolig grej för mig, då man inte bara ville komma framåt i storyn hela tiden utan man vill gärna utforska det där hemliga rummet i hopp om att kunna uppgradera ett av Samus vapen. Upptäckarglädjen är konstant i Metroid Dread. Kontrollen och känslan är helt fantastisk när du gilder runt på marken och hoppar dig uppåt vägg för vägg, samtidigt som en av de många E.M.M.I.-robotarna är dig hack i häl. Det är verkligen ingen semester du är på, tempot är galet högt och det är inte ofta du får en lugn stund. När du väl har en sekunds paus så är det dags att gnugga geniknölarna. Väldigt många gånger fastnade jag i rum där jag till exempel behövde bli av med vatten för att kunna ta mig till nästa plattform. Det finns många pussel som behövs lösas för att man ska kunna komma förbi hinder osv. Det är med andra ord inte alls lätt att veta vart du ska ta dig, och för att vara plattformsspel så är det väldigt öppet i min mening. Du har många olika vägar du kan ta dig fram på. Det lilla minus jag har är att storyn var lite svår att hänga med i. Du startar spelet med 10-15 minuters story-summering av Metroid-serien, vilket för mig gjorde att jag tappade tråden lite direkt där. Men den kom igång och var enklare att följa ju längre in i spelet man kom. ——————————————————- ROBINS ÅSIKT: Jag minns fortfarande när jag spelade Metroid Fusion på mitt Gameboy Advance. Det var en fantastisk upplevelse som jag hoppades att jag skulle få se en uppföljare till. Aldrig hade jag kunnat tro att det skulle ta närmare 20 år att få den där uppföljaren. Men nu när jag har spelat igenom Metroid Dread kan jag bara säga att det var värt väntan och inte bara det, Dread lyckas även med konststycket att bräda Fusion. Likt de andra 2D-spelen i Metroid-serien går Dread ut på att slåss mot fiender, leta efter uppgraderingar till Samus och undersöka den stora spelvärlden. Allt är fantastiskt designat och ärligt talat tror jag att Metroid Dread har den bästa bandesignen i hela spelserien. Kontrollen sitter som en smäck och Samus uppgraderingar är många, varierade och roliga att använda. Spelet tar cirka 5-10 timmar att klara av och varje nytt område man besöker bjuder på ny tematik och utmaningar. Bossarna är riktigt vassa och kräver din fulla koncentration för att komma ut med livet i behåll. Det enda som drar ner betyget från en femma är de läskiga mördarrobotarna E.M.M.I. som jagar Samus på olika platser under äventyret. Dessa sektioner är till viss del rätt intensiva och spännande, men samtidigt segas tempot ner en aning då man i princip dör på direkten om man blir fångad av en robot. Det blir lite för mycket trial-and-error, och till slut undkommer man bara för att man har övat in den sekvens som krävs för att ta sig undan roboten. Det blir inte lika spontant och dynamiskt som spelet vill få en att tro. Allt som allt är Metroid Dread ett strålande actionplattformsspel som alla Switch-ägare bör spela. Definitivt ett av 2021-års absolut bästa spel alla kategorier! Betyg: 4,5 / 5 ——————————————————-

Metroid Dread är ett strålande actionplattformsspel som alla Switch ägare bör spela!

4

• Bra tempo