Marvel’s Guardians of the Galaxy

Humor i galaktiska proportioner

Speltitel: Marvel's Guardians of the Galaxy || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 och Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Jag ska vara ärlig från första början i denna recension. Jag är inte den största fanatikern när det kommer till superhjälte- filmer, -tidningar eller -spel. Jag har alltid gillat Spider-Man men det är så långt mitt intresse sträcker sig när det kommer till Marvel-universumet. Därför låter det kanske inte så otippat att jag på förhand var rejält osugen på Marvel’s Guardians of the Galaxy. Men trots mina förutfattade meningar kring spelet så bestämde jag mig ändå för att spela det och det är jag otroligt glad över att jag gjorde, för det här är årets största överraskning i spelväg! Spelet kretsar kring den ytterst dysfunktionella gruppen Guardians of the Galaxy, ett gäng bestående av den kaxige Peter ”Star-Lord” Quill, den talande tvättbjörnen Rocket, den iskalla mördarkvinnan Gamora, den humorbefriade bjässen Drax samt den enorma trädvarelsen Groot som bara kan yttra tre ord (I AM GROOT). Tillsammans genomför de moraliskt tvivelaktiga affärer och operationer runt om i galaxen, men samtidigt har de alla hjärtat på rätta stället. Det uppstår ofta humoristiska situationer mellan de olika karaktärerna och det är mycket tack vare den humorn som gör Guardians of the Galaxy så otroligt underhållande. Manuset är oväntat välskrivet och vågar även behandla djupa ämnen som berör på riktigt. Storyn fokuserar mycket på Peter Quills bakgrund, uppväxt och relation till sin mamma. Det är som sagt snyggt genomfört och jag blev rejält imponerad över hur väl man lyckas blanda humor och allvar utan att det blir pannkaka, som annars brukar vara fallet i såna här typer av spel. Spelmässigt är Guardians of the Galaxy ett tredjepersonsactionäventyr som egentligen påminner om en blandning mellan Uncharted-serien och Star Wars. Man spelar som Peter Quill och använder hans dubbla pickor för att skjuta på allt som rör sig samtidigt som man kan glida omkring på knäna med hjälp av jetmotorerna i Peters skor. Utöver Peters attacker så kan man också beordra resten av Guardians-gänget att genomföra attacker och använda olika specialförmågor för att kunna ta sig vidare. Under spelets gång samlar du på dig erfarenhetspoäng och resurser som ger dig tillgång till att uppgradera alla Guardians så att de blir starkare och får fler förmågor, vilket jag tycker är ett trevligt inslag. Ärligt talat så gör inte Guardians of the Galaxy något egentligt nytt när det kommer till actionsekvenserna. Visst, det är roligt och underhållande men också välbekant. Men det gör liksom inte något när inramningen är så klockren som den är i det här spelet. Bara det faktum att om alla i gänget förlorar sin hälsa under striderna så kan man försöka peppa igång alla igen med hjälp av ett motivationstal, och om man då lyckas så återfår alla sin hälsa och låten ”Never Gonna’ Give You Up” av Rick Astley börjar spelas. Det är ju helt briljant och sjukt i huvudet på samma gång, och jag älskar det. Marvel’s Guardians of the Galaxy är ett grymt underhållande actionäventyr som både lockar till skratt och tårar. Det mesta känns igen rent spelmässigt, men det gör inte så värst mycket när det är så pass underhållande som det ändå är. Visst finns det utrymme för förnyelse i en eventuell uppföljare, men som det är nu är jag ändå riktigt nöjd. Jag tror att jag har hittat en till Marvel-serie att följa. Det finns tydligen plats för en till Peter utöver Peter Parker, nämligen Peter Quill.

Marvel’s Guardians of the Galaxy bjuder på underhållande action, stora doser humor och en fin berättelse. Årets största överraskning!

4

• Grym story