En lysande blandning mellan Mario och Rayman

Speltitel: Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Spelbeskrivning: Det är en solig och fin dag i Svampriket och Mario tar det lugnt med sina vänner. Plötsligt öppnar sig himlen och galna kaniner faller ner för att invadera världen. Efter total kalabalik finner sig Mario i umgänge med Rabbid Peach och Rabbid Luigi, två cosplayande kaniner som valt att strida på Marios sida. Tillsammans måste de hitta den kanin som är ansvarig för invasionen och rädda Svampriket. Mario + Rabbids: Kingdom Battle är ett turbaserat strategispel som för tankarna till PC-spelet X-COM. Spelet är uppdelat i två sektioner, utforskandet och striderna. Utforskandet sker på en stor världskarta där Mario kan hitta dolda skatter, vapenuppgraderingar och bonusbanor. Det är även i dessa sektioner som man får lösa enklare former av pussel för att ta sig vidare. Dessa sekvenser är mer som transportsträckor, men de fungerar som sköna avbrott när striderna blir många. Mario + Rabbids består av fyra olika världar som är indelade i ett visst antal kapitel. Varje värld har ett eget tema som påverkar hur striderna fungerar. Striderna är själva hjärtat i Mario + Rabbids. Du kan totalt ha tre karaktärer i ditt team under en strid. Stridsfältet är uppdelat i ett rutnätsliknande mönster där varje karaktär kan röra sig ett visst antal rutor per runda. På stridsfältet finns många block utplacerade som du kan söka skydd bakom för att minimera skadan som fienden orsakar. Varje spelbarkaraktär har tre möjliga aktioner som kan utföras varje runda. Du kan förflytta karaktären, attackera en fiende och använda en prestationshöjande förmåga som ger dig fördelar på stridsfältet. Striderna är roliga och dessutom långa. En strid kan ta upp till 40 minuter, vilket kan bli tungt om du dör precis i slutet av en bana och måste börja om. Efter varje vunnen strid får du ett visst antal poäng som du kan använda för att uppgradera dina karaktärers förmågor i ett trädliknande system. Om du inser att du har spenderat för många poäng på en viss gren går det bra att omplacera poängen på en annan gren för att uppnå det optimala resultatet för karaktären. Du samlar även ihop mynt både utanför och i strider. Dessa mynt kan du köpa nya vapen för och det finns ett stort utbud av olika vapen. Många kan tro att Mario + Rabbids: Kingdom Battle är ett lätt spel, men det är långt ifrån sanningen. Det börjar någorlunda lätt men mot andra hälften av spelet blir det brutalt svårt och du måste noggrant tänka igenom varje drag för att ha en chans att klara dig. Om det blir för svårt kan du aktivera ett ”easy mode” som ger dig extra hälsa, men även då är det riktigt svårt. Personligen gillar jag en bra utmaning, men för unga personer kan det bli ett rejält hinder. Sammanfattningsvis är Mario + Rabbids: Kingdom Battle ett unikt koncept som på pappret låter galet, men som fungerar oväntat bra. Det har en stark identitet, karaktärerna är störtsköna och humorn är klockren. Har du en Switch och gillar strategispel så ska du definitivt införskaffa Mario + Rabbids: Kingdom Battle.

En oväntad genremix som fungerar utmärkt. Nu vill jag se en uppföljare!

4

• Mysig grafik