mario golf super rush

Mario Golf: Super Rush

Ett underhållande golfspel som de flesta kommer gilla

Speltitel: Mario Golf: Super Rush || Spelat på Switch (Finns tillgängligt på Switch)

Spelbeskrivning: Mario och hans vänner har tidigare dykt upp i en rad olika sportspel genom årens gång. En av de sporter som han har testat på mest är golf, och därför är det kul att man nu har valt att ge ut ett sprillans nytt spel i Mario Golf-serien till Nintendo Switch. Jag ska börja med att säga att jag definitivt inte är någon fanatiker av golf överhuvudtaget. Jag upplever hela sporten som långsam och tråkig. Därför är det kul för mig att Mario Golf: Super Rush erbjuder både ”seriös” golf och ”hittepå” golf. Den som gillar att spela vanlig golf i lugn och ro utan några krusiduller kan nöjt hoppa in i Super Rush. Här finns nämligen ett djupt spelsystem där man kan påverka slaget genom att välja klubba, justera riktning, kraft samt spinn på bollen. Självklart måste man också ha lutningen på banan, vindmotståndet och dess riktning i åtanke när man planerar sitt slag. Detta system fungerar riktigt bra och är faktiskt kul, men kan till en början upplevas som krångligt eftersom man måste hålla koll på så många parametrar samtidigt. Men tack vare tydliga och kortfattade tutorials så lär man sig allt efter några minuter. Det enda jag har att klaga på i detta spelläge är att antalet golfbanor är lite väl få och de upprepas alltför ofta. Jag hade gärna sett att man hade lagt in fler banor med större variation och kanske galnare hinder. Utöver det vanliga golfläget så finns här även det hektiska Speed-läget där man möter andra golfspelare som alla samtidigt slår sina slag och därefter springer efter bollen så fort de kan för att slå till den igen för att försöka vara den som får in bollen i hålet snabbast. Detta är ett helvilt läge där man måste tänka strategiskt och offra sin precision till fördel att hinna först till hålet. Dessutom kan man jävlas med sina motspelare genom att sabotera för dem. Jag, som vanligtvis inte uppskattar golf, anser att detta läge är riktigt roligt och har spelat det i många timmar tillsammans med ett par vänner. Super Rush erbjuder även ett story-läge för den som vill ta sig an en liten golfhistoria. Dessvärre visade sig detta läge vara en besvikelse för min del. Till en början bådar äventyret väldigt gott, men det går snabbt utför. Man får bygga en Mii-karaktär som man spelar som. Sedan springer man omkring i en mysig liten by och interagerar med charmiga karaktärer från Mario-universumet för att sakta men säkert bli bättre och bättre på golf. Tyvärr är storyn papperstunn och läget utvecklas inte särskilt mycket alls. Dessutom blev jag riktigt besviken när jag insåg att man inte låste upp ett riktigt turneringsläge eller något liknande efter storyns avslut. Det känns som att något saknas helt enkelt. Den där Nintendo-udden saknas. Något jag däremot älskar med Super Rush är kontrollen. Man kan välja att spela med vanlig handkontroll eller med rörelsekontroller via en Joy-Con. Jag har testat båda alternativen, och givetvis får du mer och bättre kontroll med en vanlig handkontroll, men med en Joy-Con funkar det också oväntat bra. Jag hade aldrig trott att mina rörelser skulle fångas upp så pass bra som de gör. Oavsett vilken typ av kontroll du väljer så kommer du garanterat vara nöjd. Mario Golf: Super Rush är ett underhållande spel som blandar vanlig golf med lek och ploj. Jag tror att många som är ointresserade av golf kommer finna detta tilltalande ändå tack vare Speed-läget, samtidigt som riktiga golfentusiaster kan njuta av standardläget utan all hets och tjuvspel. Avsaknaden av ett turneringsläge, fler golfbanor och ett bättre storyläge drar ner betyget en aning. Men om du är ett fan av golf och Mario så är detta ett givet köp! Då kan du nog lägga på en halv poäng till betyget nedanför.

Mario Golf: Super Rush är ett underhållande spel för både golffantaster och för de som aldrig har hållit i en golfklubba. Trots en del brister är detta ett grymt sommarspel för vänner och familj.

3.5

• Djupt spelsystem