LOVE – A Puzzle Box Filled with Stories

Kärlek från alla håll och kanter

Speltitel: LOVE - A Puzzle Box Filled with Stories || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på PC, Mac och Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Om det är något man kan förlita sig på när det kommer till indieutvecklare så är det att de ofta brukar skapa nya sätt för spelaren att interagera med den virtuella världen på. Under det senaste decenniet har jag upplevt mina starkaste emotionella stunder med just indiespel, och inte med de stora AAA-spelen som man annars kan tro. Här har vi ett indiespel som lyckas beröra och som handlar om kärlek, tidsresor och lägenheter. Det här är LOVE - A Puzzle Box Filled with Stories. LOVE är ett pusselspel som kretsar kring en lägenhetsbyggnad. Inuti finns en mängd olika människor som alla har någon form av kärlekshistoria att berätta. Ibland handlar det om romantiska kärleksmöten, ibland vänskapskärlek eller kärlek mellan förälder och barn. Alla typer av kärlekar får ta plats i LOVE. Tvärs genom halva lägenhetsbyggnaden går en slags tidsstråle som delar in den ena halvan i nutid och den andra i det förflutna. Genom att snurra och förskjuta de olika lägenheterna i byggnaden kan du se vad som händer med exempelvis den där ledsne pojken som sitter ensam och gråter i det förflutna, men har vuxit upp till en man i nutid och träffat en vän. Detta är alltså hela poängen med LOVE, en slags digital rubiks kub som man snurrar, vrider och vänder på för att se de olika karaktärernas berättelser utspelas. Det finns olika pussel som du måste lösa också för att karaktärerna ska utföra olika handlingar och på så sätt föra storyn framåt. Ibland måste du exempelvis hitta en nyckel som går till ett elskåp för att kunna ge ström åt någons radio eller liknande. Dessa pussel är egentligen ganska primitiva men känns lagom svåra med tanke på att man rör sig både i nutid och dåtid, vilket kan snurra till saker och ting. Jag gillar verkligen LOVE och dess unika spelupplägg. Hela spelet utstrålar en mysig, varm känsla som gör spelupplevelsen riktigt behaglig. Den sköna gitarrmusiken och den enkla men charmiga grafiken gifter sig klockrent. Något som är synd är att man ofta blandar ihop olika karaktärers berättelser eftersom man löser dessa parallellt med varandra. Ena sekunden funderar man på vad man ska göra för att föra den ena karaktärens handling framåt och så plötsligt inser man lösningen på en helt annan karaktärs pussel. Det var ofta då jag blandade ihop kärlekshistorierna och inte riktigt insåg vad spelet ville berätta för mig. Eftersom det inte finns någon dialog visas allt bildligt och som sagt var det aningen krångligt att hänga med när det fanns så många karaktärer som man hoppar mellan. Ibland kan det också vara svårt att veta vad som går att interagera med och vad som bara är bakgrund. Man får ingen tydlig känsla av vad som är vad riktigt. Men det är inte ett jättestort problem. LOVE - A Puzzle Box Filled with Stories är ett kort men bra indiespel som lyckas fånga ens intresse från första sekund. Den härliga atmosfären och det unika speluppläget gör detta till ett spel som pusselfans definitivt borde spela. Den relativt korta speltiden på cirka två timmar är inte direkt någon nackdel då man känner sig ganska färdig med allt snurrande och vridande efter den tiden. Jag ser gärna en uppföljare som finslipar berättandet en aning och kanske utvecklar pusselelementen lite mer. Ett hjärtevärmande spel som behövs helt enkelt.

Ett spel som påminner om en digital rubiks kub fylld med kärlek, lycka och värme.

3

• Unikt spelupplägg