Little Nightmares II

Ett mysrysligt äventyr som känns igen

Speltitel: Little Nightmares II (Xbox One-versionen testad på Series X, tillgängligt på PC, PS4, Switch, Xbox One, PS5 och Series X/S)

Spelbeskrivning: Jag gillade verkligen det första Little Nightmares när det kom ut under 2017. Spelet hade ett 2.5D-upplägg där man sprang från vänster till höger och löste fysikbaserade pussel samtidigt som man försökte överleva de mängder av fällor och fiender som dök upp. Den kymiga atmosfären och den dialoglösa handlingen gjorde att spelet förblev mystiskt hela vägen igenom och ens huvud blev fyllt av spännande frågetecken. När uppföljaren nu äntligen har dykt upp så måste jag konstatera att jag är nöjd, men samtidigt känns det som att jag har upplevt allt förut. Men vi går igenom allt steg för steg så att ni hänger med på vad jag menar. I Little Nightmares II spelar du som Mono, en liten kille som döljer sitt ansikte med en papperspåse. Han kastas rakt in i en mörk skog utan någon förklaring och måste sakta men säkert ta sig framåt för att förstå sitt syfte. En bit in träffar han på ett till barn, nämligen karaktären Six från första spelet. Tillsammans med henne hjälps man åt att lösa pussel och flytta omkring objekt för att kunna komma vidare och fly i farliga situationer. Jag skulle säga att Little Nightmares II i första hand är ett pusselspel med skräckelement. Du kommer ofta till områden där du ser en utgång som är låst och måste se dig omkring för att antingen försöka hitta en nyckel eller ett föremål som du kan använda för att ha sönder det som blockerar din väg. Lösningarna till dessa pussel är inte så värst komplicerade men tillräckligt väldesignade att man som spelare får känna sig lite smart och tillfredsställd när man har kommit på vad som ska göras. Den andra delen som utgör Little Nightmares II är jaktscenerna, eller actionsekvenserna som man också kan kalla dem. Spelet är uppdelat i olika kapitel och varje kapitel innehåller en riktigt vidrig typ som på ett eller annat sätt kommer få syn på dig och jaga dig. Och det är här vi får reda på varför spelet har ordet mardröm i sin titel. Dessa fiender är groteska, snuskiga och förvrängda. Vi har bland annat en jägare med en tygpåse på huvudet som styckar folk och en lärarinna som kan sträcka ut sin hals ända upp till månen. Dessa hemska varelser är fantastiskt designade och tillhör spelets absoluta höjdpunkter. För när man har exempelvis lärarinnan hack i häl så pumpar hjärtat några slag snabbare. Trots att jag gillar Little Nightmares II väldigt mycket så har jag också ett massivt problem med det. Jag känner igen för mycket från första spelet. Alla pussel har på ett eller annat sätt förekommit tidigare, många plattformsmoment är upprepningar och även om jaktscenerna är intensiva och roliga så hände liknande saker i första spelet som jag upplevde som starkare. Det är verkligen synd att behöva känna så, men det är sanning. Sen dyker det även upp en del trial and error-sekvenser där man måste göra precis som spelet vill för att man ska undvika att dö. Dessa sekvenser förekom i mycket hög grad i originalspelet och har skalats bort till stor del i den här uppföljaren men det återstår några sektioner som sagt. Sen finns det lite skavanker här och där med kontrollen och kameran som kan försvåra vissa hopp, kast och interaktioner. Något som däremot inte går att klaga på är den makalösa audiovisuella presentationen. Grafiken är riktigt snygg och leker mycket med ljus och mörker. Ljudet är obehagligt och jag spelar ogärna detta med hörlurar för att slippa en eventuell hjärtattack eller byte av kallingar. Därmed blir spelets atmosfär tät, skrämmande och väldigt unik, vilket är fantastiskt skickligt gjort av Tarser Studios, för det är verkligen inte lätt. Allt som allt är Little Nightmares II ett bra spel. Trots en del svagheter så är detta ett välgjort och gediget spel som lyckas skrämma samtidigt som det är mysigt konstigt nog. Tyvärr innehåller det inte tillräckligt mycket nytt jämfört med första spelet och tänjer inte på gränserna rent spelmekaniskt. Jag hade gärna sett att man hade lagt till nya spelmoment eller andra typer av pussel som hade kunnat förnya upplevelsen en aning. Det ska bli spännande att se vad som händer med serien i framtiden.

Little Nightmares II bjuder på mängder av rysningar, tillfredställande pussel och adrenalinpumpande jaktscener. Tyvärr blir jag aldrig lika överraskad eller chockerad av spelets olika inslag som jag hade hoppats. Det liknar första spelet för mycket och vågar inte riktigt kliva ur den mallen.

3

• Atmosfären
  • Berättelsen utan ord