Kena: Bridge of Spirits

Ett sagolikt vackert spel med enformiga strider

Speltitel: Kena: Bridge of Spirits || Spelat på Playstation 4 (Finns tillgängligt på PC, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: I över ett år har jag väntat på Kena: Bridge of Spirits. Känslan när man fick sig en första titt på spelet för drygt ett år sen var att detta ser otroligt bra ut, och att det förmodligen kommer bli ett spel som verkligen visar vad Playstation 5 går för. Det tråkiga med den här recensionen är att jag har spelat det på Playstation 4 så jag kan inte ge mitt tycke i det. Men oj så vackert det är! Du spelar som den unga tjejen Kena vars uppdrag är, med hjälp av sin magi, att hjälpa de döda att klara upp de saker de aldrig hann göra som levande. Med enklare ord så ska hon hjälpa de från den riktiga världen till andevärlden. Så pass simpel är storyn. Tillsammans har du ett gäng små filurer som kallas "Rots" som du har stor nytta av för att ta dig framåt i spelet. Dessa rot-varelser förvandlar det som är dött och grått till sagolikt fin färg för att bereda väg för nytt liv. Detta sker oftast som alltid efter att du besegrat ett gäng motståndare som du stött på i en sammandrabbning. Just sammandrabbningarna var intressanta till en början men man tröttnade snabbt på dessa. Visst att du kan uppgradera olika attacker och liknande, men det är ett väldigt dåligt utbud på detta och oftast så står du bara och hamrar på antingen "lätt" eller "hård" attack så att säga. Det fick mig att tröttna på att slåss efter några timmar då du gick fram och hamrade på L1-knappen för att ta dig framåt snabbare. När vi ändå är inne och pratar om det som kommer dra ner betyget i slutändan så lockas man inte av att utforska särskilt mycket då det i de flesta fallen slutar med att du kan köpa nya hattar till dina rot-varelser, inget som ger mig särskilt mycket. Nu till det roliga, vilken otroligt, sagolik, magnifik, mysig och spännande värld man rör sig i. Den är spännande redan som grå och död och när du sedan klarar av ett område och får sätta färg på det så blir det helt magiskt. De har verkligen lyckats med att få Kena: Bridge och Spirits att kännas sagolikt. Ofattbart fint. Kena: Bridge of Spirits är ett väldigt simpelt spel med en viss känsla av pussel. Det är mycket klättring och klurigheter som passar mig perfekt. Men jag kan tänka mig att för den som söker något svårare så kan nog detta vara ett snäpp för simpelt. Det är inte någon öppen värld men inte heller någon enstaka linje du ska följa. Det är en liten blandning av de båda vilket passar en spelare som mig. Sammanfattningsvis så ångrar jag inte alls att jag spelat Kena: Bridge of Spirits, även om jag i slutändan kanske hade hoppats på lite mer. Kanske är det mitt egna fel att jag hajpat det för mycket. Men det är sagolikt fint, och det kom det långt på.

Kena: Bridge of Spirits är ett sagolikt vackert spel som tyvärr haltar en aning i det spelmekaniska.

3.5

• Sagolikt fint