It Takes Two

It Takes Two är co-op när det är som bäst

Speltitel: It Takes Two || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5 och PC)

Spelbeskrivning: Jag anser att det finns på tok för få bra spel som fokuserar på co-op i spelvärlden. Någon som har tagit saken i egna händer kring detta är ingen mindre än Josef Fares, som har hunnit utveckla hela tre spel inom just co-op-genren. Hans senaste alster, It Takes Two, är utan tvekan hans bästa spel och ett av de mest kreativa co-op-spel som jag någonsin spelat. Berättelsen tar plats i en helt vanlig familj. Kärleksparet tillika föräldrarna Cody och May har bestämt sig för att separera. Deras dotter blir givetvis förkrossad och hon lyckas oavsiktligen förtrolla sina föräldrar så att de fastnar i två dockors kroppar. Det enda sättet för Cody och May att bli människor igen är att samarbeta och ta sig igenom mängder av hinder, fiender och annat som kommer i deras väg. För likt titeln på spelet så krävs det två för att klara sig helskinnad. Personligen älskar jag verkligen premissen och känslan i berättelsen. Mina tankar går direkt till romantiska komedier från 1980-talet. Röstskådespelarna och manuset är riktigt bra, så det är en fröjd att bevittna dialogerna och alla cutscenes genom spelets gång. Men även om jag gillar story så är det givetvis spelmekaniken och själva gameplayet som är kärnan i It Takes Two. Spelet fokuserar helt kring samarbete och går faktiskt inte att spela ensam. Du kan välja att spela tillsammans med någon i samma soffa eller med någon över nätet. Den ena spelaren tar sig an rollen som Cody och den andra som May. Alla pussel som man stöter på är finurliga, smarta och varierade. Ja, riktigt jävla fantastiska om jag ska vara helt ärlig. Jag har nog aldrig varit med om ett spel som är så kreativt och ständigt förnyar sig som It Takes Two. Pusslen är precis lagom svåra och blir aldrig för uppenbara eller för frustrerande. När man precis har lärt sig hur en viss typ av pussel fungerar så kastas ett nytt element in i mixen och förnyar konceptet helt och hållet. Det är bara att säga hatten av för Hazelight Studios! Något som också är riktigt trevligt med It Takes Two är att dess bossar är grymt väldesignade. Ta bara första bossen som exempel: en ilsken dammsugare som kastar bomber. Tillsammans måste Cody och May lyfta på varsin ände av en dammsugarslang och slunga tillbaka bomberna på bossen. Den ena måste lyckas suga in bomberna som kommer fallande medan den andra måste sikta med slangen så att bomberna skickas tillbaka och träffar dammsugaren. Detta är bara en av många bossar som tvingar dig att tänka kreativt och utanför boxen. Utöver det underbara gameplayet så ser spelet oväntat bra ut. Grafiken är charmig och för tankarna till Toy Story-filmerna. Den tekniska aspekten är också bra och det är sällan spelet laggar till eller att bilduppdateringen blir lidande trots det faktum att mycket händer på skärmen bitvis. Man märker med andra ord att Josef Fares och Hazelight Studios har haft en betydligt större budget för detta spel än tidigare. Slutligen vill jag bara säga att jag råder er alla att spela It Takes Two. Det är det absolut bästa co-op-spelet som jag någonsin spelat. Roligast är det givetvis att spela med någon i samma soffa, exempelvis med sin partner som jag gjorde, men det funkar lika bra över nätet med en kompis. Få spel är så kreativa, charmiga och genuint underbara som It Takes Two.

It Takes Two är det bästa samarbetsspel jag någonsin spelat.

4.5

• Kreativiteten är oslagbar