Årets mest överraskande spel!

Speltitel: Immortals: Fenyx Rising

Spelbeskrivning: Om det nu finns ett pris för årets överraskning så skulle definitivt Immortals: Fenyx Rising vara en kandidat till att vinna. Min känsla är att detta spel kom från ingenstans, men oj så det överraskar. Spelet fokuserar starkt på klassisk Grekisk mytologi. Personligen är inte mina kunskaper så jättevassa inom detta område, men det är inte heller ett krav att kunna något om det. Spelet drar in dig i berättelsen och förklarar allt på ett bra sätt, även om det är en förskönad version med ett tecknat filter. Zeus, den grekiska guden, axlar rollen som berättarröst där du spelar som hjälten eller hjältinnan, Fenyx. Precis som i Assassin's Creed Valhalla får du bestämma kön på din karaktär. Till en början blir det väldigt tjatigt när Zeus ska försöka spela någon slags komikerroll, och den första timmen var det mest en kamp mot tråkiga skämt, Men som tur var så räddade en vacker spelvärld upp det hela. Fenyx är en helt vanlig människa som spolas upp på en okänd, mystisk ö där det visar sig att invånarna har förvandlats till sten. Du träffar på Hermes, budbärare åt de grekiska gudarna, och han blir din vägledare genom äventyret. Han berättar att den onda varelsen Typhon lever rövare och det är upp till dig att ta kol på honom. Storymässigt är detta perfekt för mig, då jag uppskattar lite mer simpla stories där jag inte behöver använda samtliga av mina fem hjärnceller. Världen, eller ön i detta fall är vansinnigt vacker. Jag kanske får en del kritik av att säga det, men det är väldigt Zelda-likt, och jag älskar det. Upplägget är som i de flesta RPG-spel. Du behöver inte endast följa storyn eftersom det finns gear och föremål som du kan uppgradera. Även detta är i det enklaste laget. Du går dock inte upp i level utan du ökar istället på din hälsa och stamina för att kunna besegra större fiender ju längre du kommer. Det som sticker ut lite extra är att Fenyx Rising bjuder på fantastiskt roliga pusselsekvenser. Om du undersöker grottor där det i flesta fall även finns skattkistor så behöver du ofta hitta ett sätt att ta dig in till dem. Jag gillar verkligen dessa pussel och de har en bra variation. Det enda riktiga minus jag har är striderna som är väldigt mediokra, du har axelknapparna som ger antingen lättare eller tyngre attacker, samt en pilbåge. Du behöver egentligen inte ha någon typ av taktik då det mest är att gå rakt på och mosa ner fienden. Visst, det finns en funktion där du kan parera/blocka, precis i samband att fienden ska attackera dig, och lyckas du med detta så får du möjlighet att få in 3-4 slag under tiden fienden försöker återhämta sig. För att summera detta så är det en fantastisk resa jag gjort med Fenyx och detta spel är verkligen en stor överraskning för mig, Det levereras alldeles för få enkla RPG-spel. Jag tror vi alla behöver det lite enklare emellanåt.

Årets mest överraskande spel! Ett enkelt men otroligt mysigt RPG som alla bör spela.

4.5

• Urmysig grafik