Hyrule Warriors: Age of Calamity

En helt okej röjfest med Link och Zelda

Speltitel: Hyrule Warriors: Age of Calamity

Spelbeskrivning: I väntan på uppföljaren till Zelda: Breath of the Wild så har vi fått en prequel att sätta tänderna i. Hyrule Warriors: Age of Calamity utspelar sig innan händelserna i Breath of the Wild och låter oss spela som klassiska Zelda-karaktärer i ett storslaget krig mot Calamity Ganon. Det är här vi får se hur det gick till när Hyrule gick under och hur Link hamnade där han hamnade i början av Breath of the Wild. För de som inte har hört talas om Warriors-spel förut så är det ett koncept som utvecklarna på Koei Tecmo har skapat. Denna typ av spel går ofta ut på att man ska slåss mot enorma mängder fiender på en stor karta där målet är att ta över så många baser som möjligt för att slutligen vinna striden. Vi har sett massvis av intressanta Warriors-crossovers med olika spelserier genom åren. Några att nämna är givetvis det första Hyrule Warriors, Fire Emblem Warriors och Pirate Warriors. I princip har alla dessa spel samma grund. Det är egentligen enbart spelets karaktärer och fiender som byts ut för att passa den serie som det aktuella spelet fokuserar på. Men i Age of Calamity har man ändrat på formatet en aning och givit det betydligt mer personlighet än tidigare. Storymässigt är inte det här något som kommer vinna några priser direkt, det är ett ganska tafatt manus och mest en ursäkt för att du ska få slåss mot horder av fiender med Zelda-karaktärer. Däremot gillar jag känslan som Age of Calamity förmedlar. Då detta är en prequel som utspelas innan händelserna i Breath of the Wild så får hela spelet en stark känsla av vemod. Vi vet ju att Hyrule kommer gå under och det känns som att man sakta men säkert närmar sig det där tragiska slutet. Detta är något som jag verkligen gillar och uppskattar med Age of Calamity. Men dessvärre håller inte själva spelmomenten för min del. Har du spelat ett Warriors-spel så har du spelat alla. Att slåss på ett stort öppet stridsfält är till en början coolt och det är roligt att utföra specialattacker för att se hur fienderna flyger till höger och vänster. Men efter en stund börjar man se mallen för hur alla strider kommer se ut. Det blir upprepning på upprepning; likadana fiender, likadana uppdrag och samma knappkombinationer. Sen hjälper det inte att spelet är ohyggligt svajigt på det tekniska planet. Bilduppdateringen är förvånansvärt låg och det är inte ovanligt att spelet laggar rejält i både handhållet och dockat läge. Hyrule Warriors: Age of Calamity är sannerligen inte ett spel för alla, men kan säkert bjuda på något underhållande för de mest inbitna Zelda-fansen eller de som uppskattar Warriors-spelen. Personligen tycker jag att det är ett okej spel som har sina stunder, men är alldeles för repetitivt och tekniskt undermåligt för att jag ska orka lägga mer av min tid på det.

Ett röjigt spel med massiva doser av Zelda: Breath of the Wild, men det är inte för alla.

2.5

• Musiken. Jag säger bara MUSIKEN!