Horizon: Zero Dawn är en Playstation 4-klassiker

Speltitel: Horizon: Zero Dawn

Spelbeskrivning: Horizon: Zero Dawn är ett actionäventyr med rollspelselement där du spelar som Aloy, en utstött ung kvinna som lever i en framtid där människor har tvingats gå tillbaka till att leva i stammar till följd av att robotar tagit över världen. Handlingen kretsar till den utstötte men godhjärtade Aloy, som hittades som spädbarn av Rost, en annan utstött person. Efter en prövning visar det sig att Aloy har en särskild kontakt till det gudomliga väsendet Urmodern, som gör att hon ger sig iväg på en resa för att söka svar på hur robotarna tog över världen och för att veta vem hon egentligen är. Horizon: Zero Dawn spelas som ett actionäventyr men innehåller även samlande av erfarenhetspoäng och råvaror som krävs för att bygga nya vapen och uppgradera utrustningar. Världskartan är kanske inte enorm, men ändå tillräckligt stor för att erbjuda variation som håller dig intresserad genom spelets gång. Likt Lara Croft bär även spelets huvudkaraktär, Aloy, på en pilbåge som är hennes primära vapen. Allt eftersom du besegrar fiender får du nya föremål och förmågor som gör att du exempelvis kan skjuta fler pilar samtidigt eller attackera snabbare. Striderna är intensiva och tar tid att slutföra om du inte spelar smart. Eftersom maskinerna är större och starkare än Aloy så måste man använda fällor och omgivningen för att få ett övertag. Detta eftertänksamma sätt att spela gör att spelet blir roligare men också givetvis mer utmanande. Under resans gång träffar du på många karaktärer som du måste utföra uppdrag åt. Tyvärr lyckas inte deras bakgrundshistorier eller uppdrag engagera dig som spelare, och oftast känns det som om de stör flödet i spelet. Det är partierna där Aloy söker svar på hur människorasen förlorade mot maskinerna som är den intressanta delen av Horizon, men tyvärr tar den delen av berättelsen en stund att komma igång. Horizon: Zero Dawn är ett underbart spel som erbjuder en öppen värld med sinnessjukt snygg grafik, underhållande gameplay och en intressant huvudkaraktär. Tyvärr är berättelsen något ojämn, men lyckas leverera mot slutet. Om du har en Playstation 4 ska du definitivt spela Horizon, då det är ett av konsolens bästa spel alla kategorier.

Horizon: Zero Dawn är en blivande Playstation-klassiker.

4.5

• Grafiken