Hitman 3

Lönnmördande med enorm valfrihet i dansk tappning

Speltitel: Hitman 3 (Testat på PS4, finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5, PC, Stadia och Cloud-version på Switch)

Spelbeskrivning: I IO Interactives Hitman 3 axlar man återigen rollen som skinnpärlan Agent 47, och omedelbart slås man av hur extremt ”speligt” danskarnas verk faktiskt är. I tider då spelmediet domineras av cinematiska skapelser starkt inspirerade av kusinerna inom filmmediet utgör Hitman-serien en bjärt kontrast. Visserligen återfinns här, liksom i de flesta spelen, en story, men skillnaden bör onekligen anses ligga i hur fullproppat spelet är av poängsystem och andra traditionella tv-spelsinslag. En återgång till en svunnen tid, kan tyckas, men i min mening friskar Hitman 3 upp i hur det frångår vad vi kommit att förvänta oss av det moderna tv-spelet, för att istället satsa helt på vad IO Interactive excellerar i: interaktivitet med stor valfrihet. Spelet är indelat i ett antal banor med simpla mål: döda den, hitta det, gör det här. Tillvägagångssätten tycks dock stundtals oändliga, och en genomspelning räcker inte på långa vägar för att uppleva allt spelet har att erbjuda. Därmed är det inte märkligt att IO Interactive uppmuntrar till omspelning – efter avklarat uppdrag låts spelaren nämligen se vad man missat under den föregående genomspelningen. Därtill bör tillägas att varje ”bana” (i brist på bättre beteckning) är unik, med ett enskilt upplägg och stor miljövariation. Hissnande vyer ovanför molnen blandas med pulserande stadsmiljöer och grådaskig landsskapsbygd, och resultatet blir en känsla av att nytt blod injiceras i spelet vid varje miljöomställning. Dessutom kan det utan tvekan fastslås att myriaden av tillvägagångssätt erbjuder fascinerande och uppfriskande genomspelningar – utan att säga för mycket kan jag konstatera att ett mordmysterium i synnerhet sticker ut i detta avseende. Beträffande den tekniska biten måste det tyvärr erkännas att detta utgör en av spelets brister. Visserligen har man gjort ett utmärkt jobb i designen av de olika miljöerna man rör sig igenom, men utifrån ett grafisktekniskt perspektiv håller Hitman 3 helt enkelt inte måttet. I synnerhet mellansekvenserna (märkligt nog) sticker ut i sin fulhet. Däremot är dock inte spelsekvenserna fula i något avseende, men trots det ligger Hitman 3 ytterst långt ifrån spelmediets jättar inom teknisk prestation. Likaså är även styrningen stel på ett sätt man sällan upplever idag, vilket nästan för mig tillbaka till Playstation 2-tiden. Man vänjer sig förvisso tämligen snabbt, men den stela styrningen försvårar onekligen skjutande och dylikt. Det går dock att fråga sig att detta faktum varit genomtänkt, då IO Interactive uppenbarligen uppmanar spelaren att hitta kreativa lösningar på problemen istället för att ”go Rambo”. Likaså briljerar Hitman 3 knappast när det kommer till dess berättelse, som tydligt gjorts för att motivera de spelmekaniska partierna. Jag har förvisso inte spelat något av de tidigare Hitman-spelen, men jag kan likväl utan svårighet meddela att spelets berättelse fullkomligen saknar narrativ tyngd. Jag får emellertid känslan av att IO Interactive är transparanta med detta – det finns nämligen ingen större berättarmässig ambition; istället låter man gameplay stå i centrum för spelupplevelsen. Detta faktum drar därför inte ned helhetsintrycket överdrivet, även om jag såklart hade uppskattat en berättelse som drivit spelet framåt på ett bättre sätt. Sammanfattningsvis kan det fastslås att Hitman 3 gör vad det försöker göra bra ytterst bra, medan spelet brister på de punkterna där det inte försöker lika mycket, t.ex. gällande grafik, styrning och berättelse. Jag har förstått att spelet är synnerligen likt dess föregångare och därför inte innehåller särskilt mycket nytt under solen, men eftersom undertecknad inte spelat dessa verk har dock spelet fortfarande en hel del att erbjuda.

Hitman 3 erbjuder en myriad av tillvägagångssätt men det är uppenbart att konceptet och genomförandet kommer behöva uppdateras till nästa upplaga i serien.

3.5

• Stora valmöjligheter i dödandet