Haven

Ett romantiskt rollspel i rymden som överraskar stort

Speltitel: Haven (testat på Switch, tillgängligt på PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PS4, PS5, Switch)

Spelbeskrivning: Det finns mängder av rollspel som utspelas i rymden: Xenosaga, Phantasy Star och Star Ocean är bara några av dessa. Därför kan det vara svårt att skapa något unikt och eget när genren redan är ganska mättad. Det är där som Haven kommer in i bilden, ett indiespel som kretsar kring kärleksparet Yu och Kay som har flytt till en obebodd planet för att kunna leva tillsammans. Man stöter på klassiska rollspelsupplägg såsom att samla på resurser, slåss mot monster och interagera med omvärlden. Men det som gör att Haven står ut i genren är det faktumet att allt handlar om relationen mellan Yu och Kay. Som sagt så kretsar Haven kring kärleken mellan Yu och Kay, och allt du gör utvecklar deras relation. När du deltar i strider och slåss mot aggressiva monster går du inte upp i level eller samlar erfarenhetspoäng, utan det är istället relationen mellan Yu och Kay som stiger i grad. När du samlar på dig resurser för att kunna laga mat och uppgradera delar av deras rymdskepp så är det främst deras relation som växer som resultat. Och det är faktiskt ett rent nöje att ta del av samtalen mellan Yu och Kay eftersom de både är välskrivna karaktärer och har fantastiska röstskådespelare som levererar känsla och djup i varje replik. Handlingen står med andra ord helt i fokus i Haven och personligen satt jag fängslad från första stund med en massa frågetecken i huvudet. Hur kommer det sig att dessa två karaktärer har flytt? Hur träffades dem? Vad flydde dem från? Och finns det något mysterium om själva planeten? Letar du efter ett storytungt spel så kan jag verkligen rekommendera Haven. Men dessvärre finns det en del repetition i själva spelmekaniken som drar ner helheten. Planeten som våra hjältar har landat på kallas Source och innehåller till största del öppna vidder, men också en del växter, metaller och monster. Både Kay och Yu har tillgång till speciella skor som gör att de inte behöver knalla runt i all evighet, utan istället kan sväva omkring på de öppna fälten. Längst marken kan man hitta energiströmmar som man kan åka in i och därmed ladda upp energin i skorna samt samla på sig olika metaller som kan användas till reparationer av rymdskeppet och dylikt. Detta är ganska kul och kittlar till i magen, men efter fem till tio timmars spelande blir det väldigt repetitivt. Detsamma gäller samlandet av resurser som innefattar att du ständigt behöver besöka nya områden av planeten. Det är aldrig svårt att hitta resurserna, bara tidskrävande eftersom du vet att nästa område kommer innehålla mängder av resurser som du samlar in och sen rör sig vidare till nästa del av planeten. Tyvärr blir det ytterligare lite mer tradigt eftersom Switch-versionen innehåller massvis av laddningsskärmar som dyker upp mellan varje område. Det är inte superlånga laddningstider, men när man rör sig mellan flera områden på rad så märker man av väntetiden. Som tur är motiverar berättelsen dig till att fortsätta spela, men jag hade gärna sett att man hade kortat ner speltiden ett par timmar för att undvika känslan av monotoni. Med det sagt så är det ändå en ganska härlig känsla att sväva omkring på planetens yta eftersom musiken och grafiken sätter en säregen prägel på spelets värld. Atmosfären gör att man känner sig avkopplad när man spelar Haven. Jag kände ett ständigt lugn när jag åkte runt och letade efter metaller och matingredienser. För den som vill ha action, djupa levelsystem och episka strider så är nog inte Haven din kopp te. Nu i efterhand när jag har spelat Haven är jag så glad över att det existerar. Det behövs fler spel som berättar om relationerna mellan karaktärer som Haven gör. Yu och Kay är charmiga och besitter unika personligheter som gör att man blir fäst vid dem. Tyvärr håller spelet på lite för länge och resurssamlandet blir repetitivt, men på det stora hela är detta ett lugnt och fridfullt spel om det mest magiska som finns i universum: kärleken.

Haven bjuder på ett romantiskt äventyr som överraskar med sin säregna spelmekanik. Tyvärr blir det lite väl mycket resurssamlande på sina håll.

3.5

• Grymma röstskådespelare