Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition

Långt ifrån en definitiv utgåva

Speltitel: Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 och Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Nä...Nej. Nope. No. Varför var det tvunget att bli så här? Jag ska vara ärlig från första början med den här recensionen. Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition är inte värt 600 kronor. Inte någonstans i närheten. Jag är osäker på om det ens är värt runt 200 spänn. Och det har ingenting med grundspelen GTA III, Vice City och San Andreas att göra. Dessa spel är alla tre otroligt väldesignade och viktiga när det kommer till spelhistoria. Jag älskar alla tre, men mitt hjärta brinner lite extramycket för Vice City. Det tråkiga är att samtliga spel är trasiga, buggiga och allmänt oslipade i den här utgåvan. Och då måste man komma ihåg att dessa spel är runt 20 år gamla. Är det verkligen så svårt att optimera dem för nuvarande konsoler? Ja, tydligen. GTA III, Vice City och San Andreas släpptes mellan 2001 och 2004, och är några av spelvärldens viktigaste titlar enligt min ringa mening. De enorma världarna, valmöjligheterna och de välskrivna berättelserna var alla lika stora delar i dessa spel, och därmed en nyckelfaktor till varför GTA är en så populär spelserie. Men hur bra dessa spel än var vid release så har det trots allt gått närmare 20 år, och med tiden kommer vissa förändringar. Spelvärlden har utvecklats och med dagens mått mätt är samtliga tre spel daterade sett till grafik och spelmekanik. Det är därför jag har sett fram emot en nyutgåva med upphottad grafik och slipad spelmekanik. Det finns några förbättrade ljuseffekter och små välbehövda slipningar när det kommer till kontrollen och stridssystemen, men knappast tillräckligt för att kunna kallas för bra. Därför faller tyvärr hela denna utgåva platt. Till att börja med är grafiken så ofattbart kladdig och saknar skärpa på Nintendo Switch. Upplösningen är löjligt låg och bilduppdateringen håller nästan aldrig ens 30 bilder per sekund. Det är verkligen skrattretande dåligt med tanke på att moderna spel som Doom Eternal och Wolfenstein II flyter på som skirat smör. Det här är spel som är två decennier gamla. Det är nästan bättre att spela i handhållet läge, för då ser man inte alla brister i grafiken lika lätt. I dockat läge är det så fult att ögonen blöder. Jag är nästan glad över att jag är blind på ett öga så att jag inte behöver ta in allt som spelen har att visa. Nästa sak är att det förekommer buggar lite här och var. Ibland kan det uppkomma osynliga väggar så att man krockar utan att se vad det är, föremål och bilar dyker helt plötsligt upp från ingenstans och fysiken funkar inte alltid som den bör göra. Det finns fler buggar i den här utgåvan än i originalen. Som pricken över i:et saknas många av låtarna som spelas på radiokanalerna, och därmed känns detta som ett steg tillbaka jämfört med originalspelen. Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition är en stor besvikelse på alla plan. Det finns några få förbättringar som inte på något sätt alls lyckas överväga de massiva nackdelarna med denna utgåva. Grundspelen är riktigt bra, men blir tyvärr negativt påverkade av alla buggar och de tekniska bristerna. Spela hellre originalen eller vänta tills Rockstar patchar ihop eländet. För som det är nu så är det enda som är definitivt med The Definitive Edition att det är årets största besvikelse alla kategorier.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition är långt ifrån att vara den definitiva utgåvan av dessa tre mästerverk. Vänta tills en massiv rea. Helst när det är gratis.

2

• Bättre ljuseffekter