Golf Club Wasteland

Golf på en sargad green

Speltitel: Golf Club Wasteland || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch och PC)

Spelbeskrivning: Jag har spelat en del golfspel i mina dagar, men Golf Club Wasteland tar hela konceptet till en helt ny nivå. Lyssna här bara: Jorden har gått under och människan har blivit tvungen att fly till ett nytt hem, nämligen planeten Mars. Det enda som Jorden duger åt numer är att agera golfbana åt de golfsugna. Visst låter det knäppt? Det är är det också, men även rätt så roligt. I Golf Club Wasteland spelar du en tystlåten golfspelare som åker runt på den sargade planeten Jorden och spelar golf. Allt spelas ur ett 2D-perspektiv där du drar i vänstra analogen för att ladda kraft och även bestämma vinkel för slaget. Något som är anmärkningsvärt är det faktum att varje golfbana du tar dig an innehåller en liten berättelse. För att få ta del av berättelserna måste man få ner bollen i hålet inom ett visst antal slag. Storyn är inte superintressant, men det är kul att få någon form av belöning när man klarar av banorna på så få slag som möjligt. Medan man står och slår sina slag så lyssnar man på en radio där radiopratare, gäster och musik förekommer. Det hela är väldigt udda, men samtidigt mysigt och avkopplande att lyssna på när man laddar upp inför nästa slag. Det är framförallt musiken som jag uppskattar mest, med de mystiska syntharna och episka vibbarna. Golf Club Wasteland kunde ha varit ett riktigt bra spel, men tyvärr når det inte hela vägen. Det är för många bitar som inte håller. Slagen kan vara aningen svåra att få till och vissa banor är frustrerande svåra att ta sig fram på, då man ofta råkar slå sig bakåt för att bollen studsar åt fel håll. Utöver dessa problem så utvecklas aldrig heller konceptet under de cirka tre timmar det tar att klara av spelet. Banorna är ganska snarlika och jag hade definitivt uppskattat större variationer och andra typer av hinder på banorna. Om man bortser från de ovanstående problemen så är Golf Club Wasteland rätt roligt att spela. Själva science fiction-känslan och mystiken finns där, men spelmekaniken blommar aldrig riktigt ut. Som tur är tar det inte mer än några timmar att klara ut spelet, och eftersom det kostar runt 100 kronor så är det inte så mycket att klaga på. Om du älskar golf och inte lätt blir frustrerad när du slår ett dåligt slag så är säkert detta något för dig. Resten kan skippa denna golftour.

Golf Club Wasteland är ett udda, smått frustrerande men också rätt underhållande indiespel som passar i små doser.

2.5

• Cool musik