Ghosts’n Goblins Resurrection

Svidande svårt och frustrerande jobbigt

Speltitel: Ghosts'n Goblins Resurrection (testat på Switch, tillgängligt på Switch)

Spelbeskrivning: Många känner nog igen spelen Ghosts'n Goblins och Super Ghouls'n Ghosts som kom till bland annat NES och Super Nintendo under 1980-talet och 1990-talet. Dessa spel utvecklades av Capcom och handlade om riddaren Arthur som försöker rädda sin flickvän från ett gäng ondskefulla demoner. Båda spelen erbjöd benknäckande svårighetsgrad och tvingade dig som spelare att investera massor av tid för att bli bra. Nu har ett nytt spel i serien sett dagens ljus i form av Ghosts'n Goblins Resurrection, en modern take på det klassiska konceptet från seriens äldre spel. Personligen gillar jag verkligen Super Nintendo-spelet Super Ghouls'n Ghosts, så mina förväntningar på Resurrection har varit rätt så höga. Dessvärre kan jag tidigt i denna recension konstatera att detta inte riktigt är vad jag hade hoppats på. Men vi kommer dit lite senare. Spelet innehåller sju banor där målet är att ta sig från vänster till höger samtidigt som mängder av fiender attackerar dig från alla olika håll. Resurrection erbjuder olika svårighetsgrader, vilket verkligen uppskattas med tanke på hur svårt detta spel är. Beroende på vilken svårighetsgrad du spelar på så kan Arthur ta olika mängder skada från fienderna och tappar delar av sin riddarrustning i takt med skadan han tar. Till slut står han bara där i kallingarna och då är det tokkört om han tar en smäll till. Tyvärr är även den enklaste svårighetsgraden för svår, och då har jag ändå klarat utmanande spel som Dark Souls och Sekiro: Shadows Die Twice. Problemet är inte att fienderna är för svåra, utan det är själva bandesignen som är den bristande punkten. Utspritt på banorna finns checkpoints som du får börja om vid när du dör (för det kommer du). Utan dessa checkpoints hade spelet i princip inte gått att klara av, för bandesignen är skapad på ett sätt som känns som att du aldrig ska ha en chans när ett nytt hinder kastas i din väg. Det var många gånger som jag gick gick fram till ett stup, hoppade, och då kom en fladdermusjävel eller ett annat hinder från ingenstans och knuffade ner mig i stupet. Eftersom Arthur varken går att styra i luften eller kan skjuta diagonalt så har man ingen backup när man väl har bestämt sig för att hoppa. Det största problemet dock är den usla kontrollen som gör det sjukt svårt att tajma hopp och landa precis där du vill. Det känns ibland som att spelskaparna har trott att de har skapat ett utmanande spel, men alltför ofta kände jag mig bara frustrerad över att jag dog när jag inte förtjänade det. Ett utmanande spel sporrar dig att fortsätta försöka tills du har lyckats, medan Ghosts'n Goblins Resurrection ständigt gav mig suget att lägga ner spelandet helt och hållet. Men även om jag känner att Resurrection inte är ett kanonbra spel så är det absolut inte ett värdelöst spel. Här finns fantastisk handritad grafik som lyckas fånga den där klassiska Ghosts'n Goblins-atmosfären. Sen har man också implementerat ett schysst uppgraderingssystem som gör att man kan utrusta Arthur med nya egenskaper och trollformler som hjälper honom på hans resa. Du samlar på dig magiska feer ute på banorna som du sedan köper uppgraderingar för. Jag gillar det konceptet och det hade varit ännu bättre om man hade kunnat köpa mer liv eller uppgraderingar till riddarrustningen på något sätt. Allt som allt så är Ghosts'n Goblins Resurrection en besvikelse för mig. Den moderna looken lovar mer än det man får. Den märkliga bandesignen skapar mer frustration än spelglädje och den bedrövliga kontrollen gör att man snabbt tappar suget till ett till försök när man har dött. Trots att vissa aspekter med spelet är intressanta och trevliga så tror jag endast att hardcore-fans av denna spelserie kommer gilla Resurrection. De flesta andra spelare kommer nog ge spelet några försök och sen ledsna ganska snabbt. Synd när man kunde ha gjort något riktigt bra av detta.

Ghosts’n Goblins Resurrection är ett svidande svårt och frustrerande spel som endast hardcore-fansen av spelserien bör sätta tänderna i.

2

• Den grafiska presentationen