Forza Horizon 5

Gasen i botten!

Speltitel: Forza Horizon 5 || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på PC, Xbox One och Xbox Series X/S)

Spelbeskrivning: Bilspel har egentligen aldrig varit min grej. Jag tycker att det blir lite enformigt med att rejsa omkring på samma bana om och om igen med en överdrivet realistisk bilfysik. Jag har alltid undrat vad som egentligen är det roliga med det. Då kan man väl lika gärna köra bil på riktigt, eller? Därför blir jag helt chockad över hur mycket jag gillar, nej, älskar Forza Horizon 5. Forza Horizon 5 slösar inte en sekund utan kastar en direkt in i ett underbart intro som är helt galet maxat. Forza Horizon 5 tar plats i Mexico och under spelets inledande minuter hinner man testa på en rad av spelets diverse vägunderlag, terränger och bilar. När vi är inne och pratar om väglag och liknande så måste jag säga att man verkligen har lyckats få till fartkänslan. Oj så bra den är, det är svårt att förklara, men det är något du måste uppleva själv. Allt jag kan säga är att man verkligen känner att Forza Horizon 5 tillhör nästa generationens typ av bilspel. Vad går spelet ut på då? Jo självklart ska du vinna race, men det är inte allt i Forza Horizon 5. Det här är nämligen ett öppet bilspel. Du har ett helt hav av uppdrag att välja mellan, och det är en otrolig variation på dessa. Allt från race, till time challenge, till drifttävlingar och det finns till och med uppdrag där du är ute på jakt efter stulna bilar som du ska hitta. Ja, som du hör så är variationen otrolig och det är bara för dig att välja uppdrag på kartan och sedan brumma igenom den otroligt öppna världen fram till uppdragets startpunkt. På väg dit har du även andra bilar som åker runt, och denna funktion kommer sannerligen bli intressant när det väl blir dags för multiplayer. Att kunna glida upp till en annan bil och utmana i race eller vad det nu kan vara. Storyn är inget att hänga i granen direkt, du spelar som en “champion” som kommer och gästar olika bilevents, och ärligt talat tappar jag här en del av spelet. Inte nog med att du redan är en av de största bilförarna, utan dessutom får du börja med flera av de bästa bilarna i spelet. Enligt mig är det helt fel. Det är ju själva grejen med bilspel att du ska börja som en nobody med de sämsta bilarna och sakta jobbar dig uppåt. För mig blev detta att jag inte riktigt fick någon drivkraft i att fortsätta vinna race och tjäna ihop pengar, för det känns redan som att man har de bilar man behöver. Dock ska det erkännas att det finns så många bilar man kan köpa att det är helt sinnessjukt. Sen är det ju otroligt roligt att köra i Forza Horizon 5 som det är, men jag tycker att det är synd att man inte valde den där ”underdog”-storyn. Det hade varit pricken över i:et. Presentationsmässigt är Forza Horizon 5 en riktig fullpoängare. Grafiken är kristallklar och krispig och ljuddesignern är klockren. Man kan välja att spela i performance mode som prioriterar högre bilduppdatering, eller quality mode där upplösningen favoriseras. Jag testade båda och tyckte att spelet så riktigt mumsigt ut i båda lägen, men körde till största spel i quality mode. Robin valde tydligen performance mode när han spelade för att han föredrar högre bilduppdatering. Men det gör inte jag! Det ska vara hög upplösning! Jag är ofattbart chockerad över hur roligt Forza Horizon 5 är att spela. Jag älskar konceptet med en öppen värld där du kan åka runt och genomföra uppdrag i din egen takt. Storyn är i tunnaste laget och jag tycker att det är tråkigt att man har värsta vrålåken redan från spelets början. Men bortsett från dessa petitesser så är detta ett fantastiskt bilspel som ständigt har glimten i ögat. Jag tycker att detta är ett av årets bästa spel. Om du äger en Xbox måste du spela Forza Horizon 5!

Forza Horizon 5 är ett fantastiskt bilspel med grym fartkänsla, krispig grafik och underhållande uppdrag. Ett måste för Xbox-ägaren!

4

• Grafiken alltså