Världens bästa online-spel

Speltitel: Fortnite

Spelbeskrivning: Fortnite är ett onlinespel som kom ut under 2017 och tog mig och miljontals andra med storm. Adrenalinet som pumpar och pulsen som ökar när man börjar närma sig slutet på en match eller när man precis vunnit en svår fight och fått en snygg kill, den känslan är obeskrivlig. Kortfattat går en match ut på att du möter upp till 99 andra spelare där målet är att överleva så länge som möjligt. Du startar sittandes i en flygande buss med en översikt över hela kartan, och sedan hoppar du ner från bussen och när du kommer ner på marken är det bara att att leta upp ett vapen som du kan försvara dig med. Kartan som man landar på är ganska stor och dess miljö och årstid skiftar i takt med uppdateringar som släpps titt som tätt. Förutom att tampas med motståndare så har du även en storm som är på väg. Denna storm bildar en slutcirkel som blir mindre och mindre ju längre du håller dig levande. En rekommendation är att inte hamna i stormen då du tar skada av den, även här mer skada ju längre tid det gått i spelet. Förutom vapen kan du även samla på dig material som du kan använda för att bygga olika strukturer. Exempelvis om du behöver ta dig uppför ett berg eller för att skydda dig själv i en fight. Du kan även hitta bandage och shield som stärker din hälsa och du kan därför efter en strid hela upp dig igen inför nästa fight. Vapnen finns i fem olika färger som symboliserar hur mycket skada vapnet kan göra; grå, grön, blå, lila och guld, där guld är det som skadar mest och grå det som skadar minst. Du kan välja att spela antingen solo, duo eller squads och i samtliga går spelet ut på samma sätt som förklarat ovan. Sen finns det olika spellägen som varierar från hur de vanliga ser ut och dessa byts ut ibland. Jag avgudar detta spel och har gjort det sen start. Det är lätt att förstå och lära sig. Det är ett väldigt enkelt spel i helhet och det är ett stort plus enligt mig, jag tycker inte spel ska vara så krångliga att lära sig. Det är även positivt att kartan förändras regelbundet i och med uppdateringar och man får därmed nya ställen att utforska även om spelet är detsamma. Jag måste dock säga att Fortnite har efter de senaste uppdateringarna förstörts mycket genom inkluderandet av onödiga fordon och andra konstigheter som jag anser vara helt överflödiga. Men i grunden är Fortnite utan tvekan mitt absoluta favoritspel någonsin .

Författare: Sandra

Detta är världens bästa online-spel enligt mig. Så därför blir betyget det högsta som går att ge.

5