Strategirollspelet som startade en fantastisk spelserie

Speltitel: Fire Emblem: Shadow Dragon & the Blade of Light

Spelbeskrivning: Fire Emblem är en av Nintendos äldsta spelserier men är kanske inte så välkänd utanför Japan. Det första spelet släpptes till NES under 1990 och det skulle dröja ända till del sju i serien innan spelare i väst skulle få ta del av denna fantastiska strategirollspelsserie. Shadow Dragon & the Blade of Light är originalspelet från 1990, men nu för första gången officiellt översatt till engelska och släppt utanför Japans gränser. För ett stort Fire Emblem-fan som jag själv så är detta en fröjd att sätta tänderna i, men samtidigt ser man tydligt hur mycket som har hänt med spelserien på 30 år. Många funktioner och spelmekaniska förbättringar har införts under seriens gång, och det är ärligt talat en aning svårt att gå tillbaka till en mer avskalad spelupplevelse som Shadow Dragon & the Blade of Light faktiskt är. Berättelsen tar plats i en fantasy-värld där vi får bekanta oss med huvudpersonen Marth, en ung prins av riket Altea. Tillsammans med hans vänner och nyförvärvade soldater försöker han återställa balansen i världen och stoppa att den uråldriga draken Medeus återupplivas som en gång ödelade hela världen. Storyn är i dagens mått mätt ytterst primitiv och det är korta stycken dialog mellan olika karaktärer som för handlingen framåt. Men för att vara ett NES-spel är det otroligt ambitiöst berättat dock. Spelmekaniken är det bästa med Fire Emblem-serien och utspelar sig på ett rutnät där du flyttar omkring dina olika karaktärer. När du står intill en fiende kan du välja att attackera och på så vis sakta men säkert besegra fiendearmén. En annan sak som är typisk för Fire Emblem-serien är permanent död, alltså om någon av dina karaktärer faller i strid så är de döda för alltid. De återupplivas inte till nästa strid. De är gone, kaputt, borta. Därför blir det så spännande när man har spelat ett uppdrag under en länge tid och börjar närma sig de svårare fienderna och måste planera strategiskt så att någon av dina inte ska dö. Dessvärre saknar jag många funktioner som jag är van vid att ha för att undvika att mina karaktärer dör. Exempelvis brukar man (i senare spel i serien) kunna se hur mycket skada man kommer göra samt hur stor chans man har att träffa eller missa sina attacker innan man initierar en strid med en fiende. Den funktionen finns dessvärre inte i Shadow Dragon & the Blade of Light, så man får attackera på måfå och se striden utspelas innan man vet hur ens karaktärer står sig mot fienden i fråga. Detta är något jag inte alls gillar och det drar ner spelglädjen då jag aktivt måste testa mig fram snarare än att tänka strategiskt. Något annat som stör mig är att spelet är långsamt. Varje gång du markerar en karaktär, väljer en plats att flytta dig till så upplever jag spelet som aning trögt. Det är en fördröjning på någon sekund som gör att jag tappar tålamodet. Som tur är har man lagt till moderna funktioner som gör att man kan skynda på spelhastigheten upp till dubbel hastighet samt spara när man vill så man inte behöver starta om hela uppdraget om något går åt fanders. Dessa tillagda funktioner gillar jag verkligen och gör att spelet blir lättare att komma in i. Sammanfattningsvis tycker jag att Fire Emblem: Shadow Dragon & the Blade of Light är mer av ett intressant objekt att studera än att spela. Det är häftigt att se hur denna underbara spelserie startade och att kunna spela det på engelska, men samtidigt är det långsamt, saknar funktioner som förbättrade spelmekaniken i senare delar av serien samt är väldigt primitivt audiovisuellt. Jag tror att enbart hardcore-fans av serien kommer finna detta underhållande medan andra kanske bara testar någon minut innan de bläddrar vidare och spelar något annat.

Spelet som startade en fantastisk spelserie, men på tok föråldrat för att tilltala den breda massan.

2

• Kul att spela originalet som startade allt – på engelska!