Far Cry 6

Speltitel: Far Cry 6 || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: I snart två decennier har förstapersonsskjutarserien Far Cry hängt med i TV-spelvärlden. Och trots mängder av uppföljare och spin-offs så har jag aldrig spelat igenom ett enda Far Cry. Varför vet jag inte, men det har bara blivit så. Tyvärr. Jag har dock hört mycket gott om serien och att de stora öppna världarna samt de ondskefulla skurkarna som brukar presenteras i dessa spel erbjuder något utöver det vanliga. Därför var jag extremt exalterad över att få spela igenom mitt första Far Cry-spel någonsin, nämligen Far Cry 6. I Far Cry 6 får vi ta oss an rollen som Dani, där du som spelare får välja om Dani ska vara en man eller kvinna. Spelet inleds med att man ska försöka fly från den karibiska ön Yara, där fullblodspyskopaten Antón Castillo regerar som diktator. Giancarlo Esposito som gestaltar Castillo gör ett suveränt jobb som en fullständigt oberäknelig och otäck man som dödar folk till höger och vänster utan någon eftertanke. Efter en misslyckad båtflykt så spolas Dani i land på en strand och därifrån letar man upp en motståndsgrupp, Libertad, vars mål är att störta Casillos regim. Detta är alltså själva stommen i Far Cry 6, och målet är helt enkelt att rekrytera fler kämpar, sabotera för Castillos armé och bygga upp Libertads arsenal för att slutligen kunna återta makten över Yara. Spelmekaniskt kan man sammanfatta Far Cry 6 som en förstapersonsskjutare i en öppen värld á la GTA-style. Man kan röra sig fritt över ön redan från början där man kan i princip utforska allt man önskar. På den stora kartan finns olika markörer som visar vart nästa story-uppdrag finns, sidouppdrag osv. Den som har spelat spel som Red Dead Redemption, GTA eller Skyrim kommer känna igen spelstrukturen. Det finns givetvis mängder av saker man kan interagera med också. Om du hittar en häst så kan du hoppa upp på dess rygg och rida iväg, eller om du hittar en bil så kan du hoppa in och köra iväg på de krokiga vägarna. Personligen är jag inte ett fan av spel med öppna världar. Jag brukar främst bli nervös över att det finns så mycket att göra, och jag går i nio fall av tio direkt till nästa story-uppdrag för att föra handlingen framåt och komma vidare i spelet. Far Cry 6 lyckas med konststycket att locka mig till utforska och testa mig fram när jag rör mig igenom öns djungler. Jag upptäcker mig själv med att springa en omväg för att eventuellt hitta någon användbar resurs på vägen tillbaka till Libertads läger. Det är inte ofta det händer kan jag säga. Jag tror att anledningen till detta är för att Far Cry 6 är fritt och öppet, men inte överdrivet komplicerat. Det finns massvis av saker att göra, vapen att bygga och andra funktioner men det blir aldrig för mycket så att man känner sig överrumplad med information. Till följd av detta så älskar jag verkligen världen i Far Cry 6 och ger Ubisoft en eloge för att de äntligen fick mig att genuint vilja undersöka en öppen spelvärld för första gången. En bit in i spelet träffar man på Juan, en vapenexpert som lär Dani hur man uppgraderar sina vapen, vilket är en stor och viktig del i Far Cry 6. Här finns oändliga valmöjligheter och det är alltid en bra idé att bygga upp särskilda vapen som klarar av specifika fiender som man vet att man kan komma att stöta ihop med under kommande uppdrag. Men oftast strider du inte ensam mot Castillos hantlangare, man har möjligheten att ta med sig ett husdjur som hjälper till. Det finns några att välja mellan som låses upp ju längre in i spelet man kommer, men min favorit utan tvekan är alligatorn Guapo. Med ett knapptryck kan man beordra Guapo att attackera en fiende, och att se hur han gör det är helt magnifikt. Oftast sprutar blodet och kroppsdelarna åt alla håll och kanter när Guapo får visa sina färdigheter. Givetvis får dina husdjur erfarenhetspoäng för varje avklarad strid och går därför upp i level och blir på så vis starkare över tid. Presentation i Far Cry 6 är för det mesta riktigt bra och imponerar på Series X, som jag har spelat på. Bilduppdateringen håller sig hög och konstant, färgerna är kristallklara och texturerna är riktigt högupplösta. Vissa karaktärsmodeller kanske är lite i stelaste laget, men överlag är det grymt. Ljudet imponerar även det och jag rekommenderar att spela Far Cry 6 med en ordentlig uppsättning högtalare eller ett riktigt bra headset för bästa ljudupplevelse. Att spelet rullar på så bra som det gör är ofattbart imponerande när man tänker på att världen är så stor som den är och även laddningstiderna är i princip som bortblåsta. Far Cry 6 är verkligen en överraskning för egen del. Jag trodde att jag skulle gilla det, men inte så mycket som jag faktiskt gjorde. Spelmekaniken är rolig och lättillgänglig, samtidigt som den är djup och komplex på något märkligt vis. Storyn är intressant och Giancarlo Esposito är en suverän skurk som kommer bli svår att toppa i nästa Far Cry-spel. Jag kommer definitivt att testa på tidigare spel i serien nu för att se hur de står sig mot Far Cry 6. Om du är sugen på ett actionstinnat och sjukt roligt FPS så är Far Cry 6 definitivt din bästa kompis i höst. ——————————————————- JAKOBS ÅSIKT: Även lilla jag har testat på detta otroliga öppna värld-spel om man kan kalla det så. Jag och Robin kom överens om att jag skulle fokusera mer på sidouppdragen och allting runt om själva huvudstoryn. Och det var lättare sagt än gjort. Det är helt otroligt vad mycket man kan göra i Far Cry 6, och jag har knappt tagit mig halvvägs och ändå har jag lagt ner ofantligt många timmar på detta. För det första har du en hel arsenal av vapen att välja mellan, som du även kan uppgradera via olika ”work benches” som finns utplacerade runt hela världen. Om du väljer att fokusera på sidouppdrag som jag gjorde så kan du snabbt gå upp i rank vilket medför bättre vapen samt starkare gear. Ingenting du gör i Far Cry 6 är onödigt om man kan uttrycka sig så, varenda liten resurs du hittar har du stor användning för när det kommer till att uppgradera, köpa eller byta till dig rätt saker. Utöver detta så finns det även massor av små militärbaser man åker förbi när man är på väg till något uppdrag. Här kan man alltid stanna till och utplåna basens soldater för att ta över den och göra territoriet till ditt istället. Det gör att du enkelt kan genomföra en “fast travel” dit om du exempelvis befinner dig långt bort och inte har tillgång till bil eller häst. Det finns så mycket mer jag vill skriva om men väljer att stanna här då jag fått med allt det viktigaste. Tack Ubisoft för att ni har givit mig ett spel att spela i bra många hundra timmar, för det tycks inte ta slut på ett bra tag. Betyg: 4 / 5 ——————————————————-

Far Cry 6 är ett stort, vackert och sjukt roligt FPS som alla actionbeundrare kommer älska.

4

• Presentationen