Famicom Detective Club: The Missing Heir

Välskriven deckare som Ace Attorney-fans kommer älska

Speltitel: Famicom Detective Club: The Missing Heir || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Nintendo Entertainment System-klassikerna Famicom Detective Club: The Missing Heir och The Girl Who Stands Behind från 1988 och 1989 släpptes aldrig utanför Japan. Därför är det extraroligt att vi nu fått remakes på spelen till Nintendo Switch. Vad är då dessa två spel för något? Jo, de är interaktiva visuella noveller där du tar dig an rollen som en detektiv som löser mord, undersöker brottsplatser och förhör vittnen på landsbygden i Japan. Som Ace Attorney-fan hade jag skyhöga förväntningar på dessa spel och här är min recension på remaken av Famicom Detective Club: The Missing Heir. I The Missing Heir inleds spelet med att huvudpersonen har ramlat ner från en klippa och drabbats av svår minnesförlust. Sakta men säkert lär man sig att man är en detektiv som anlitats av en rik familjs butler kring ett plötsligt dödsfall hos en äldre dam. Till en början verkar det som om hon dött av naturliga orsaker, men allt eftersom man undersöker saken blir frågetecknen större och fler. Om man är ett Ace Attorney-fan (som jag själv är) så känns mycket igen i The Missing Heir. Spelet spelas ur ett förstapersonsperspektiv och du interagerar med världen via ett menysystem. Du kan välja bland flera olika kommandon som innefattar allt från att röra sig mellan olika platser, interagera med karaktärer och visa upp bevismaterial. Till skillnad från Ace Attorney-spelen finns inga domstolssektioner i Famicom Detective Club och det är verkligen synd. Nu är det ju lite fel att jämföra spelet med Ace Attorney-spelen, men i dem hålls tempot högt och spelmekaniken varvas mellan detektivarbete och domstolssektioner. I The Missing Heir blir spelmekaniken väldigt repetitiv när allt bara går ut på att man ska gå runt till olika platser och prata med karaktärer. Även om berättelsen är riktigt spännande och välskriven så blir det tyvärr lite för lite spel och mer av att man läser en bok. Det är ju absolut inget fel med böcker, men man hade kunnat öka spelbarheten lite grann då detta ändå är ett spel. Jag gillar verkligen spelets underbara presentation. Både grafiken och musiken är lysande och skapar en tät atmosfär som tilltalar från första början. Något som är riktigt frustrerande dock är att man ofta inte riktigt vet vad man ska göra för att komma vidare i berättelsen. Ibland har man undersökt alla föremål, pratat om alla tänkbara saker med alla karaktärer och visat alla bevismaterial som går att visa, men ändå fortskrider inte storyn. Då spammar man bara alla kommandon slumpmässigt i hopp om att komma vidare. Förr eller senare lyckas man ta sig vidare, men då känns det alltid som att det var tur och inte för att man är en smart detektiv. Allt som allt så är Famicom Detective Club: The Missing Heir en mysig, spännande och välskriven visuell novell. Det spelmässiga kunde ha fått ta mycket mer plats och inkluderandet av pussel hade nog gjort det roligare att spela. Personligen älskar jag såna här typer av spel, men förstår om det inte direkt är allas kopp te. Om du vill testa på något unikt och underhållande som tar cirka sex timmar att klara av så borde du definitivt ta dig an The Missing Heir.

Famicom Detective Club: The Missing Heir är en välskriven deckare som Ace Attorney-fans kommer älska.

3.5

• Välskriven dialog