Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind

Välskriven deckare som skrämmer

Speltitel: Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Nintendo Entertainment System-klassikerna Famicom Detective Club: The Missing Heir och The Girl Who Stands Behind från 1988 och 1989 släpptes aldrig utanför Japan. Därför är det extraroligt att vi nu fått remakes på spelen till Nintendo Switch. Vad är då dessa två spel för något? Jo, de är interaktiva visuella noveller där du tar dig an rollen som en detektiv som löser mord, undersöker brottsplatser och förhör vittnen på landsbygden i Japan. Som Ace Attorney-fan hade jag skyhöga förväntningar på dessa spel och här är min recension på remaken av Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind. Denna recension kommer att påminna om den jag gjorde på The Missing Heir då båda spelen är väldigt snarlika, om inte nästintill identiska, sett till det spelmekaniska. Berättelsen i The Girl Whi Stands Behind utspelas innan händelserna i The Missing Heir, och du tar dig an rollen som samma huvudperson även här. Som en ung detektiv kastas man in i fallet om en död skolflicka som påstås ha blivit mördad av spöket ”The Girl Who Stands Behind”, en blodig flicka som stryker omkring i korridorerna på den lokala skola. Men är det verkligen övernaturliga fenomen som ligger bakom mordet, eller är det något annat? Storyn är, likt The Missing Heir, välskriven och spännande, men fokuserar mindre på karaktärsutvecklingen och mer på det obehagliga och kusliga. Berättelsens händelser sker i ett betydligt snabbare tempo jämfört med The Missing Heir, vilket är på gott och ont. Man får inte lika mycket tid att lära känna karaktärerna, men samtidigt sitter man hela tiden som på nålar för att veta vad som ska hända härnäst. Spelet spelas ur ett förstapersonsperspektiv och du interagerar med världen via ett menysystem. Du kan välja bland flera olika kommandon som innefattar allt från att röra sig mellan olika platser, interagera med karaktärer och visa upp bevismaterial. Spelmekaniken blir tyvärr väldigt repetitiv när allt bara går ut på att man ska gå runt till olika platser och prata med karaktärer. Även om berättelsen är riktigt spännande och välskriven så blir det dessvärre lite för lite spel och mer av att man läser en bok. Det är ju absolut inget fel med böcker, men man hade kunnat öka spelbarheten lite grann då detta ändå är ett spel. Jag gillar verkligen spelets underbara presentation. Både grafiken och musiken är lysande och skapar en tät atmosfär som tilltalar från första början. Något som är riktigt frustrerande dock är att man ofta inte riktigt vet vad man ska göra för att komma vidare i berättelsen. Ibland har man undersökt alla föremål, pratat om alla tänkbara saker med alla karaktärer och visat alla bevismaterial som går att visa, men ändå fortskrider inte storyn. Då spammar man bara alla kommandon slumpmässigt i hopp om att komma vidare. Förr eller senare lyckas man ta sig vidare, men då känns det alltid som att det var tur och inte för att man är en smart detektiv. Allt som allt så är Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind en otäck, spännande och välskriven visuell novell. Det spelmässiga kunde ha fått ta mycket mer plats och inkluderandet av pussel hade nog gjort det roligare att spela. Personligen älskar jag såna här typer av spel, men förstår om det inte direkt är allas kopp te. Om du vill testa på något unikt, läskigt och underhållande som tar cirka sex timmar att klara av så borde du definitivt ta dig an The Girl Who Stands Behind.

Famicom Detective Club: The Girl Who Stands Behind är en gedigen, otäck och spännande deckare som fans av visuella noveller kommer älska. Om det inte är din grej dock, så kanske du inte har något att hämta här.

3.5

• Välskriven dialog
  • Kittlande skräckvibbar