Duke Nukem 3D är en FPS-klassiker som håller

Speltitel: Duke Nukem 3D 20th Anniversary World Tour

Spelbeskrivning: Duke Nukem 3D 20th Anniversary World Tour är en nyutgåva av ett klassiskt förstapersonsskjutar-spel som ursprungligen släpptes 1996 till datorer. Elaka rymdvarelser har invaderat Jorden och kidnappat människokvinnor för att befrukta dem. Duke Nukem gillar inte det här, då det är hans "babes" som ingen annan får röra. Därför tar Duke på sig sina solbrillor, laddar upp hagelbrakaren, tänder en cigg och ger sig ut i världen för att bekämpa utomjordingarna. Mer handling än så finns inte i Duke Nukem 3D. Låt oss säga att du inte spelar det här spelet för storyns skull.  Om du har spelat originalet, Duke Nukem 3D, kommer du att känna igen dig direkt. Grafiken är fortfarande 2D fast projicerad på ett 3D-plan, Duke är ett samma gamla badass och fienderna är lika fula som du minns dem. Om du däremot inte känner till originalet så ska jag berätta lite kort hur Duke Nukem 3D spelas. Duke springer runt i städer, byggnader, strippklubbar och rymdskepp för att slakta rymdvarelser och rädda sina brudar. Banorna är varierade och striderna är intensiva, vilket tvingar dig att röra dig konstant. Fienderna är roliga att slåss mot och de ger dig en bra utmaning under det cirka 10 timmar långa spelet. Dessutom måste man på varje bana leta efter nyckelkort för att öppna vissa låsta dörrar, vilket skulle kunna framkalla frustration. Men tack vare välplanerad bandesign blir det aldrig svårt att hitta nyckelkorten, utan de är utplacerade på naturliga ställen längst med banorna.  Även om Duke bär på tunga och intressanta vapen som exempelvis raketkastare, frysgevär, förminskningsstrålpistol eller rörbomber så är de ingenting mot hans majestätiska fot! Hagelgeväret och foten är den dödligaste kombinationen vapen jag någonsin har bevittnat. Duke krossar allt lika gloriöst med sin fot som jag minns det för 20 år sedan. Har det då ändrats något på 20 år med Duke Nukem 3D? Jo, visst har det det! 20th Anniversary World Tour innehåller några bonusar som får fans av Duke Nukem-serien att jubla. Grafiken har fått en ytterst liten uppgradering, det finns några nya fiender och ett enstaka nytt vapen, men det mest häpnadsväckande är inkluderingen av en helt ny femte akt utöver originalets fyra akter.  Den nya femte akten är rent utsagt helt fantastisk. Spelutvecklarna Gearbox har lyckats ta tillvara på vad som gör Duke till Duke: de snabba striderna, de varierade banorna och de rejält utmanande fienderna. Röstskådespelaren till Duke har dessutom spelat in nya one-liners som Duke yttrar i denna akt. Akt nummer fem känns som en naturlig del av spelet och något som alltid har funnits där, och inte som en efterkonstruktion. Om Gearbox ska göra fler Duke Nukem-spel så ska man definitivt fortsätta på det här spåret både vad gäller bandesign och svårighetsgrad. Om du nu undrar om du bör spela Duke Nukem 3D: 20th Anniversary Edition så kan jag säga: både ja och nej. Allt beror på om du uppskattar gameplay framför grafik. Grafiken i detta spel är inte bra, men är helt klart funktionell. Gameplayet däremot är roligt och smått beroendeframkallande, trots sina 20 år på nacken. Så valet är helt upp till dig! Jag vet vad jag väljer att göra i alla fall, och säger som Duke: Let's rock!

Ett av dem mest karaktäristiska FPS-spelen som gjorts och som dessutom har lyckats åldras med värdighet.

4

• Fienderna!