Dragon Ball Z: Kakarot (Switch-versionen)

Kakarot är fortfarande ett grymt spel som funkar okej på Switch

Speltitel: Dragon Ball Z: Kakarot (Switch-versionen) || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch, PC, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Series X/S)

Spelbeskrivning: Dragon Ball är något som jag är uppvuxen med. Jag minns att jag läste samtliga manga-böcker som tolvåring och spelade en handfull av TV-spel som var baserade på serien. Det enda spelet som jag verkligen fastnade för då var fightingspelet Dragon Ball Z: Budokai 3 till Playstation 2. Efter det tog jag en lång paus från Dragon Ball, men för några år sedan släpptes Dragon Ball Z: Kakarot till Xbox One och Playstation 4, och jag blev som nykär i serien. Istället för ett klassiskt fightningspel så var Kakarot mer inriktat på rollspel, och det gick dessutom att flyga omkring i den magiska världen som Dragon Ball målar upp. Jag gav det spelet en 4 av 5 i betyg när det begav sig. Nu har Kakarot äntligen släppts till Switch och det är fortfarande en lika bra och uppslukande spelupplevelse, även om det tekniska inte riktigt håller på vissa ställen. Storyn i Kakarot bygger på den klassiska manga-serien och kretsar kring den superstarke krigaren Goku och hans vänner som tillsammans försöker besegra de onda krafterna som vill förgöra universum. Om du är ett fan av serien så vet du precis vad du får, på gott och ont. Röstskådespelarna är bra och även om manuset ibland är lite väl tunt så är det charmigt och underhållande hela vägen igenom. Spelmässigt får man röra sig fritt i en den underbara värld som Dragon Ball utspelas i. Man kan välja att gå, springa och flyga medan man utforskar de stora landskapen. Det finns mängder av sidouppdrag, aktiviteter och annat att syssla med. Men kärnan i Kakarot ligger i striderna, som är helt magnifika. Variationen av attacker, manövrar och taktiska beslut är imponerande och varje strid man initierar blir både episk och rolig då allt går så snabbt och blir ofattbart spektakulärt att titta på. Givetvis samlar man även på sig erfarenhetspoäng som gör att man går upp i level och sakta men säkert blir starkare. Jag tänker inte gå in för djupt på själva grundspelet, men jag tycker att det är det bästa Dragon Ball-spelet till dags dato utan konkurrens. Om du någonsin har varit sugen på att testa på denna serie men aldrig vetat var du ska börja så tycker jag definitivt att du ska välja Kakarot som din inkörsport till Dragon Ball-universumet. Med det sagt så måste jag nämna hur spelet funkar på Nintendo Switch, för det är ju trots allt det som denna recension gäller. Rent grafiskt ser spelet väldigt polerat ut. Visst har man varit tvungen att dra ner på detaljerna här och där, men på det stora hela ser det oväntat snyggt ut både i handhållet och dockat läge. Något som dock stör mig är det faktum att bilduppdateringen är oväntat ojämn. Ena sekunden rullar spelet på bra och i nästa sekund laggar det till. Det hoppar ofta fram och tillbaka mellan dessa lägen, särskilt när man rör kameran, och det blir irriterande när man behöver ha en stabil hastighet eftersom striderna kräver tajming och precision. Det är inte ospelbart på något sätt, men långt ifrån optimalt. Det förekommer även en del "pop-ins", alltså objekt som bara poppar upp eller plötsligt ritas in här och där. Det är också lite störande faktiskt. Dragon Ball Z: Kakarot är i grunden ett grymt spel som jag verkligen hoppas att många spelar. Personligen föredrar jag Xbox och Playstation-versionerna framför denna version, men om man endast har en Switch och är sugen på detta så ska man definitivt köpa det. Visst finns det tekniska brister som kommer att frustrera, men samtidigt så får man ett stort, öppet actionrollspel som går att spela både på TV:n och var man vill. Det är ändå ganska bra måste jag säga.

Dragon Ball Z: Kakarot är fortfarande ett riktigt underhållande spel som, trots tekniska brister, funkar okej på Switch.

3

• Intensiva strider