DOOM Eternal: The Ancient Gods Part Two

En blodig dans som känns familjärt

Speltitel: DOOM Eternal: The Ancient Gods Part Two || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5 och PC)

Spelbeskrivning: I denna andra del av det nedladdningsbara materialet till DOOM Eternal avslutas striden mellan den stenhårda Doom Slayer och helvetets härskare The Dark Lord. Med andra ord är det dags att ladda bössan och slakta demor på löpande band igen. Ni som har läst min recension på The Ancient Gods Part One kanske minns att jag gillade det. Det var actionfyllt och bjöd på bra variation, samtidigt som det hade en generös speltid. Och likt föregångaren fortsätter Part Two på samma spår. Man kastas direkt in i spelet och får givetvis börja precis på samma plats där Part One tog slut. The Dark Lord och Doom Slayer ska göra upp om världens öde i en episk strid. Men för att inleda striden måste man slå sig igenom horder av fiender för att komma fram till platsen där The Dark Lord väntar. Under denna cirka tre timmar långa resa får vi slakta bekanta monster och demoner likt förra delen, men vi får även mörda nya typer av fiender som är unika för just Part Two. Några av dessa är en variation på redan existerande demoner medan andra är nya. Rent generellt tycker jag inte att dessa nya fiendetyper förnyar spelmekaniken direkt, men något som däremot gör det är det nya vapnet Sentinel Hammer. Denna hammare ersätter svärdet som vi fick använda i förra episoden och fungerar som en välbehövd frisk fläkt i stridssystemet. När du använder den hoppar Doom Slayer upp i luften och slammar ner hammaren i marken, vilket skapar en stor chockvåg och förgör de flesta fiender omkring dig. Dessutom avger dem massvis av resurser och ammunition som är ovärderligt under svåra strider. Part Two består av totalt tre relativt långa banor som följer samma upplägg som förra episoden: strider mot horder av fiender som byts av med plattformshoppande för att sedan upprepas. Ärligt talat så börjar upplägget kännas lite väl familjärt nu när man har spelat både grundspelet och dess två DLC-paket. Missförstå mig inte, det är fortfarande vansinnigt kul att slakta demoner på löpande band men man har lärt sig fiendernas beteendemönster innan och utan och upplever därför ingen större överraskning. The Ancient God: Part Two är en helt okej episod som avslutar DOOM Eternal-sagan med massvis av blod och slakt. Höjdpunkten är utan tvekan episodens sista bana som känns ovanligt episk och avgörande. Men samtidigt får Part Two mig inte lika hungrig på mer DOOM som förra episoden lyckades med. Det känns ganska skönt att vi lämnar detta nu och tar en paus från DOOM ett tag. Om du gillar DOOM Eternal så tycker jag absolut att du ska spela dess två DLC-paket, men om du inte riktigt fastnade för grundspelet så kan du bortse från dessa två DLC-paket.

Ett värdigt avslut på DOOM Eternal-sagan som levererar bra bandesign men känns alldeles för familjärt.

3

• Snabb action