DOOM Eternal: The Ancient Gods Part One

Blodigt, köttigt och svårt - men jävligt kul

Speltitel: DOOM Eternal: The Ancient Gods Part One

Spelbeskrivning: Det är dags att återvända till ett av 2020 års allra bästa spel, nämligen köttarspelet DOOM Eternal. I dess första DLC-paket, The Ancient God Part One, får vi ta del av tre nya banor som fortsätter berättelsen om den tystlåtne DOOM Slayer och hans uppdrag att utrota demoner från helvetet och rädda mänskligheten. Om du älskar DOOM Eternal kommer du känna igen dig i The Ancient Gods eftersom det givetvis bygger på samma grund; slakta demoner, röra sig snabbt som satan och samla på ammunition. Dessa element har dragits till sin spets i detta DLC-paket och även svårighetsgraden är riktigt hög. Du gör helt rätt i att bekanta dig med spelmekaniken i grundspelet innan du tar dig an detta DLC-paket, för om du börjar med The Ancient Gods kommer du bli söndermanglad redan under första striden. Något jag blev. Demonerna framkallas från höger och vänster och du har sällan en enda sekund i lugn och ro där du kan planera, utan det är bara att röra dig ständigt annars är du död. Det är stressigt, kaosartat och blodigt. Och jag älskar varje sekund. Banorna är varierade både sett till miljö och design. Första banan tar dig till en plattform ute i havet som sakta men säkert förstörs mer och mer. Den andra banan tar dig till ett träsk med helt andra typer av arenor att slåss på. Den tredje banan vill jag inte berätta om då det skulle vara att spoila, men den skiljer sig markant från de två första. Dessutom introduceras några nya fiendetyper som gör att du får tänka ett varv extra när du planerar vilken fiende du ska ha ihjäl först, vilket jag verkligen uppskattar. Sammanfattningsvis kan jag enkelt säga att The Ancient Gods Part One är en grym fortsättning på DOOM Eternal och erbjuder många speltimmar sett till priset (5 timmar för 199kr) samt drar upp galenskapsnivån ännu högre än i grundspelet. Personligen hade jag gärna sett fler nya fiendetyper, men förhoppningsvis får vi se mer av det i Part Two. Sen hade jag också velat ha lite kortare strider på sina håll, då vissa blir en aning för utdragna. Men om du gillade DOOM Eternal kommer du också digga detta DLC-paket.

En grym fortsättning med innehåll som jag vill se mer av!

3.5

• Snabb action