Diablo II: Resurrected

En suverän remake av ett mästerverk

Speltitel: Diablo II: Resurrected || Spelat på Playstation 4 (Finns tillgängligt på Nintendo Switch, PC, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X/S)

Spelbeskrivning: Tänk att det är precis som jag minns det, Diablo 2. Det är så mycket minnen som blommar upp när vi 21 år senare får spela ett av världens bästa spel med upphottad grafik. Häng med nu, för jag har spelat bra många timmar med min necromancer. Under år 2000 släpptes Diablo II. När jag fyllde 10 år (2003) fick jag testa på det för första gången. Eller ja, jag fick sitta bredvid storebror och kolla på när han spelade det. Men det var ju ungefär samma sak då. Självklart fick jag också spela det när jag fick min egna dator, men den första tiden gick som sagt ut på att sitta bredvid och titta på. Vad är då Diablo II för er som inte vet? Jo, det är en uppföljare till det första Diablo som släpptes så tidigt som 1996 och går väl in under genren hack ‘n' slash-rollspel. Kortfattat så går det ut på att rädda världen från demonen Diablo och hans bröder. Du rör dig igenom fem delar, kallat akter, där du i slutet av varje akt får möta en av de fem stora bossarna. En av dessa är givetvis Diablo själv. Det vi har fått nu är Diablo II: Resurrected, där man har tagit Diablo II och filat till det till en nyversion, och som man har gjort det. Det är en otrolig nostalgitripp när jag slår igång remaken första gången och skickas till menyn för att välja klass. Det finns totalt sju olika klasser där alla har sina egna fördelar och nackdelar. Namnet på min karaktär var lätt, det får man ju välja själv, och i mitt fall så föll namnet på det solklara “Robinsuger”. Varje klass har sitt egna skill-träd där du som spelare får välja vilken väg du vill gå. Vill du fokusera på att bli stark i närstrid, vill du fokusera på magi, eller så kanske du helt enkelt vill fokusera på att dina medhjälpare ska bli den starka länken. I mitt fall blev det det sistnämnda, därav mitt val av klass, necromancer. Med min necromancer så har jag ett gäng skelett som medhjälpare där de hjälper mig runt dessa härliga och mörka banor. Det känns faktiskt ganska trevligt att bevittna sex till tio skelett som slåss för dig. Utöver detta så kan du även hitta bättre utrustning och vapen som du kan utrusta din karaktär med. Detta gör allting mycket roligare då du inte alltid vill ta dig framåt i main story, utan ibland kanske du vill ta en runda och mangla ner någon av bossarna en extra gång för att förhoppningsvis hitta något fint att loota. Jag ska erkänna att jag var en smula orolig när jag spelade betan för Resurrected för någon månad sen. Det var svårt med bilduppdateringen, det var laggigt, du gick in i ett rum och kastades tillbaka och fick försöka gå in igen. Allt detta har justerats till releasen. Musiken är som jag minns den, trots att jag på den tiden satt med två burkiga datorhögtalare. En av de häftigaste funktionerna i spelet är att man med hjälp av ett knapptryck kan hoppa mellan den nya grafiken och den gamla som originalet hade. Fantastiskt gjort av Blizzard och väldigt kul att se va man kan åstadkomma på drygt 20 år. För att summera så har Blizzard gjort allting rätt, förutom att ha stadiga servrar. I Diablo II: Resurrected så kan du spela online men eftersom Blizzard verkar ha missförstått hur många som skulle spela så funkade inte serverna som de skulle under de första dagarna. Vilket såklart är tråkigt. Detta problem ska dock vara åtgärdat nu. Men allt som allt så vill jag bara tacka Blizzard för att de filade till detta mästerverk, det har varit en ära att få spela det igen.

Diablo II: Resurrected gör precis allt en remake ska göra: den förbättrar, förenklar och gör att nya gamers får ta del av detta tidlösa mästerverk.

5

• Bra variation på karaktärer