Devil May Cry 5: Special Edition

En av spelvärldens bästa actionfester

Speltitel: Devil May Cry 5: Special Edition (testat på PS5, tillgängligt på PS5, Xbox Series X/S)

Spelbeskrivning: Ett av förra generationens absolut bästa actionspel, Devil May Cry 5, har hittat nya hem hos Playstation 5 och Xbox Series X/S. I denna utgåva kallad Special Edition får vi ta oss an actionäventyret fast med krispigare grafik, stabilare bilduppdatering, ett spelläge som kallas Legendary Knight (som erbjuder en högre svårighetsgrad) samt en spelbar Vergil. Det här är det ultimata sättet att ta del av en av spelvärldens bästa actionfester. Trots tillägget Special Edition på namnet så erbjuder denna utgåva inte särskilt mycket mer än vad jag nämnde ovan. Vi har ingen ny kampanj, storytillägg eller extrabanor. Men det gör ingenting när grundspelet är så pass välgjort som det är. Den audiovisuella presentation är fullständigt superb och imponerar stort. Jag tyckte att originalspelet såg bra ut, men Special Edition ger verkligen spelaren vibbar av att spela ett next gen-spel trots att det är ett spel som från början är skapat för Xbox One och PS4. Handlingen är spännande och "over the top"-galen som i de tidigare Devil May Cry-spelen. Men det är något jag verkligen uppskattar. Ett gigantiskt träd har uppenbarat sig och till följd av detta har demoner påbörjat en massiv attack på Jordens befolkning. Mänsklighetens sista hopp ligger hos demonslaktarföretaget Devil May Cry, som består av Dante, Nero och V. Storyn fokuserar starkt kring den sistnämnde personen, V, som har ett mystiskt förflutet. Manuset kanske inte kommer vinna några priser direkt men det är tillräckligt bra för att ständigt hålla dig intresserad och förundrad över hur det kommer gå. Jag, som gillar B-actionfilmer, fullständigt älskar alla one-liners som yttras till höger och vänster. I Devil May Cry 5: Special Edition får vi spela som inte mindre än fyra olika karaktärer. I originalet fick styra demonjägarna Dante, Nero och V. Men i Special Edition har vi även fått möjligheten att spela igenom hela spelet som Dantes bror, Vergil. Alla spelets banor är likadana som i originalspelet men upplevs som annorlunda eftersom Vergil har ett eget kontrollschema med egna vapen och attacker. Och ärligt talat så är det förbaskat roligt att hacka ihjäl monster och demoner som den katanabärande krigaren. Spelmekaniken är själva kärnan i Devil May Cry 5 och den är även intakt i Special Edition. Varje karaktär har en rad olika attacker och förmågor som påverkar sättet du slåss på. Nero har bara en arm och använder därför proteser som kan orsaka skada på flera möjliga sätt, Dante har olika typer av vapen som han snabbt kan byta mellan och V beordrar sina ”husdjur” att attackera fiender. Striderna är alltid snabba och det krävs att du parerar inkommande attacker och ständigt rör på dig för att överleva. Tillsammans med den snygga grafiken och hårdrocksgitarrerna som ackompanjerar slagsmålen så får man ofta känslan av att man är ett riktigt badass. En riktig jävla hårding. Och det är just det som Devil May Cry-serien alltid har handlat om. Att få spelaren att känna sig som en riktig demonslaktare. I slutändan kanske inte Devil May Cry 5: Special Edition erbjuder någon större förändring jämfört med grundspelet, men det gör ingenting. De små förbättringarna och tillägg som finns här är att betrakta som grädden på ett riktigt gott mos. Special Edition är helt klart den version du ska välja att spela om du vill ta dig an Devil May Cry 5. Och det hoppas jag att du vill, för det här är ett av världens bästa actionspel.

Devil May Cry 5: Special Edition är det ultimata sättet att uppleva den femte delen i Devil May Cry-serien.

4.5

• Käftsmälls-snygg grafik