Demon’s Souls

Det bästa releasespelet för next gen-konsolerna!

Speltitel: Demon's Souls

Spelbeskrivning: Du dog. De orden kommer du få vänja dig vid att läsa om och om igen när du spelar Demon’s Souls. Men låt inte det avskräcka dig från detta fenomenala spel! Att dö är bara en del av hela resan, och vilken makalös resa det är. Demon's Souls släpptes för första gången 2009 till Playstation 3 och gick under radarn för många. Det är egentligen det första Souls-spelet, och var därmed några år före Dark Souls. För den som inte är så insatt så är Demon's Souls ett rollspel som tar plats i en fantasy-värld full av drakar, demoner, skelett och andra hemskheter. Spelet börjar med att du får bygga en egen karaktär där du får välja vilken klass denne ska tillhöra. Du kanske vill ha en mer fragil karaktär men som är bra på att kasta mäktiga besvärjelser eller kanske en tung riddare men som är långsam. Det finns många valmöjligheter och det bidrar till att man gärna spelar om spelet som en annan typ av karaktär. När din karaktär är skapad får du ge dig ut i spelets värld för att samla på dig själar som används för att ge din karaktär permanenta uppgraderingar. Själva poängen med Demon's Souls och resten av Souls-spelen har alltid handlat om att vara försiktig när du tar dig an spelets fiender. Om du är för girig och ger dig in en strid för snabbt eller ignorerar att blockera fiendernas attacker så får du sota för det. När du dör förlorar du alla själar du har samlat på dig och har bara en enda chans att återta dessa. Om du skulle dö igen på väg till platsen du dog för att hämta själarna, så är de borta för alltid. Vilket kan vara fullständigt förödande om man har sparat på sig en del. Jämfört med exempelvis Dark Souls så känns väldigt mycket igen i Demon's Souls. Kontrollerna och upplägget är detsamma. Det finns massvis av dolda skatter, vapen, fiender och uppgraderingar att hitta. Bossarna är stora och väldigt utmanande, så i denna aspekt gör Demon's Souls inget nytt egentligen. Men när spelvärlden och upplägget är så pass väldesignat och beroendeframkallande så gör det inte så mycket. Och på tal om spelvärld, vilken fantastisk spelvärld man får besöka i Demon's Souls. Du har en slags hub som kallas Navet (eller Nexus om du spelar på engelska) där du kan resa till fem olika områden. Dessa områden är sen uppdelade i olika sektioner där varje sektion avslutas med en boss. Just detta världsupplägg finns inte i Dark Souls-serien, där hela världen är som en enda bana, så det är kul att Demon's Souls kör på ett lite mer unikt tema här. Man kan inte prata om denna remake utan att nämna själva remake-delen. Först och främst så är den grafiska presentationen helt sinnessjukt grym. När man kliver ut i världen för första gången och ser de stora slotten och fienderna så får man vibbar av nästa generationens tv-spel. Du kan välja att spela i ett prestandaläge som fokuserar på lägre upplösning men hög bilduppdatering eller ett filmiskt läge med högre upplösning och låg bilduppdatering. Oavsett vilket läge du väljer så ser spelet riktigt vasst ut. Ljuddesignen är även den imponerande och övertygar med alla tänkbara ljudeffekter som klingar helt rätt. Aldrig har jag hört sylvassa yxor mot kött låta så vackert...Okej, det kanske låter psyksjukt när jag skriver så men jag menar att det låter bra och trovärdigt. Något jag däremot saknar är musik. Alltför ofta är det tyst när man springer runt bland grottor, ruiner och slottsgårdar. Jag hade uppskattat några subtila musikslingor eller något liknande. Det är inget jättestort problem, men det blir lite väl kalt på sina ställen tycker jag. Bossarna däremot backas ofta upp med dundrande och mäktiga musikstycken som får adrenalinet att pumpa på rejält. Jag har nämnt att Demon's Souls är ett brutalt svårt spel, men man måste komma ihåg att spelet belönar dig när du fördjupar dig i det. Ju mer tid du spenderar med det, desto bättre blir du och allteftersom kommer du över svårighetströskeln och börjar förstå hur fienderna och bossarna ska tas. Med det sagt så kan det ta ett tag innan man kommer över den där tröskeln och risken finns att många spelare inte orkar lägga ner så mycket tid på att dö hela tiden i Demon's Souls och därmed går miste om det bästa releasespelet för denna generationskonsoler.

En makalöst snygg remake som erbjuder en rejäl utmaning som alla med en Playstation 5 bör äga.

4.5

• Fängslande spelmekanik