Cyberpunk 2077

Vansinnigt efterlängtade Cyberpunk 2077 erbjuder en ambivalent spelupplevelse

Speltitel: Cyberpunk 2077 (testat på PC, tillgängligt på PC, PS4, PS5, Xbox One, Series X/S, Stadia)

Spelbeskrivning: I Cyberpunk 2077 slängs man omedelbart in i händelsernas centrum i den fiktiva amerikanska framtidstaden Night City, en teknisk utopi kantad av mänsklig misär. Tvärtemot CD Project Reds senaste, The Witcher 3: The Wild Hunt, tillåts man här skapa sin egen rollfigur, och valmöjligheterna är därefter enorma. Väljer man att spela som våldshatande pacifist kan man prata sig ur gastkramande konfrontationer med labila extremister, men skulle man å andra sida hellre låta våldet tala sitt eget språk finns också den möjligheten. Därutöver finns det alltid en myriad av tillvägagångssätt, baserade på hur man väljer att rollspela. Varje uppdrag i Cyberpunk 2077 har ett stort antal valmöjligheter, och detta visar på en utomordentlig fingertoppskänsla för RPG-element, som få andra inom dagens spelbransch besitter. Allt detta är ett utmärkta exempel på hur spelet excellerar, men samtidigt går det inte att slita sig från faktumet att det rysligt efterlängtande Cyberpunk 2077 också besitter en mycket problematisk baksida. CD Project Reds senaste verk utgör nämligen ett utomordentligt exempel på den stundtals svåra övningen i att hålla två – måhända motstridiga – tankar i huvudet på samma gång. Medan spelet levererar storartat i form av berättelse och rollspelsmekanik är dess lansering nämligen ingenting annat än ett fasansfullt fiasko. Vid det här laget har vi nog alla hört talas om dess usla optimering, överflöd av buggar och alldeles för återkommande kraschar, som framför allt präglar dess urusla konsolversioner. Inte heller Pc-versionen är dock utan sina bristpunkter, tydligt påvisad av min egen spelupplevelse. Min, förvisso aningen utdaterade, dator har stora problem med spelet, och således blir det tekniska intrycket onekligen undermåligt – vilket givetvis drar ned helhetsintrycket oerhört. Faktumet att CD Project Red konstruerat en fantastisk spelvärld ligger dem här nämligen i fatet, eftersom det är svårt att slita sig från tanken om hur denna enormt tilltalande värld kunnat se ut om den inte varit så präglad av mångfaldiga buggar och urusel bilduppdatering. De sällsynta turgubbarna som besitter en superdator värdig spelet står nämligen inför ett otroligt intrikat rollspel, fyllt av valmöjligheter i närapå samtliga bemärkelser. Världen i Cyberpunk 2077 är fylld av historia, fraktioner och intressanta figurer, och den som bemödar sig lägga ned tiden i att utforska dess värld belönas. Uppgraderingssystemet är dessutom intrikat och raffinerat, till den graden att det initialt framstår obegripligt, men i takt med att man i lagom tempo fasas in i alla mekaniker och funktioner klarnar systemet långsamt. Därtill bör det utan tvekan fastslås att spelet stämningsmässigt levererar storartat, tack vare dess musik och estetiska design, och i det avseendet är Night City en oerhört fascinerande plats att besöka. Med det sagt går det inte för min del, trots alla spelets förtjänster, att glömma ambitionen som aldrig realiseras, på grund av vilket tekniskt misslyckande spelet är. Jag kan ofta frånse dålig grafik när andra spelaspekter radierar av briljans, men med Cyberpunk 2077 blir det svårt, eftersom man hela tiden vet vad spelet hade kunnat bli – och i vissa fall faktiskt är. Kanske var Cyberpunk 2077 aldrig en realistisk möjlighet på den åttonde generationens konsoler, eller så hade CD Project Red behövt mer tid att finslipa spelet. Oavsett vilket är det dock ett faktum att dess lansering skedde vid alldeles fel tid och på alldeles fel sätt. Därmed är Cyberpunk 2077 ett misslyckande, även fast att det på samma gång ändå är ett fantastiskt rollspel. Det är därför också svårt att betygsätta spelet, men eftersom det för min egen del ändå finns stor behållning i spelupplevelsen måste spelet – trots allt – godkännas. Med spelets potential i åtanke blir det dock svårt att sätta ett särskilt högt betyg, och därför landar jag i en ljummen trea.

Författare: Felix

Sammanfattning

Blandad kompott av pinsamt dålig teknik och ljuvligt rollspelande i CD Project Reds senaste.

Overall
3

Fördelar

  • Intrikat rollspelande
  • Tät stämning
  • Night City!

Nackdelar

  • Katastrofal teknik om man inte innehar en toppdator
  • Inledningsvis svårt att få grepp om alla rollspelselement

Lämna en kommentar