Chivalry 2

Ett köttigt multiplayerspel med medeltidstema

Speltitel: Chivalry 2 || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC)

Spelbeskrivning: Jag hade verkligen inga förväntningar inför Chivalry 2 vilket var en fantastisk känsla. Det är inte ofta man går in med känslan att man inte har en blekaste aning om vad man kan förvänta sig för typ av spel och liknande. Jag har aldrig spelat föregångaren eller ens sett en liten skymt av det. Så ni kan förstå hur jag kände när jag klickade igång Chivalry 2 (som är riktigt svårt att stava tycker jag). Så, vad är då Chivalry 2, jo det är ett typ av arena-hack and slash-multiplayerspel som utspelar sig under medeltiden och därför är det riddar-anda kring hela spelet. Du startar igång med en lång tutorial där du får lära dig allt de grundläggande samt de olika specialattacker och liknande som finns. Jag rekommenderar verkligen er att köra igenom denna tutorial då jag skippade det första gången och försökte kasta mig rakt in i hetluften och det gick åt helv*te. Hur som helst så får du lära dig hur du kan använda dig av de olika attacker samt de olika kombinationer som det bjuds på, sedan är det dags att kastas in i arenan. De olika lobbys du kan välja mellan är “40 players mixed” samt “60 players mixed” vilket betyder att det är två lag som slåss mot varandra i en hel del olika spellägen. Allt handlar såklart om att vinna dessa strider på olika sätt och det är även olika kartor som gör att det inte alls är svårt att gå in i ett nytt game, och ett nytt, och ett nytt. Du får även möjlighet att välja olika klasser inför och under striderna. Dessa fyra klasser är: archer, vanguard, footman och knight. Archer är som det låter, för dig som gillar strider på avstånd. Här har du en pilbåge som du kan använda dig av. Men passa dig, den är svårhanterad och riktigt dålig i närstrider. Vanguard är kraftfull och gör mycket skada, men är väldigt ömtålig. Footman är den klassiska spjutmannen som gärna håller sig på lagom avstånd med sina långa vapen. Knight är ännu en tung krigare, otroligt långsam i sina attacker men väldigt stryktålig. Blir du träffad av denna så kan du lika gärna beställa en gravsten på direkten. Sen har du även möjlighet att välja kosmetika, alltså hur din krigare ska se ut när han är ute i fält. Självklart så får du då kasta in en liten slant riktiga pengar för detta så det är ingenting jag har testat på. Sen kan du även låsa upp detta genom att gå upp i level i de olika klasserna. Grafiskt är Chivalry 2 vackert, jag får verkligen känslan av att vara i strid under denna tid och det små detaljer som finns runt om kartorna är imponerande. Ett minus som jag får lov att slänga in är att matcherna kan bli lite väl utdragna. Det är svårt att få upp spelsuget när du är i ett game under 20-30 minuter och ni är långt ifrån att vinna. Jag ser heller inte något riktigt mål med spelet, det är kul att gå in och spela några matcher men jag tröttnar efter 2-3 games. För att summera det hela så har jag haft väldigt kul med Chivalry 2, det är inget snack om saken. Jag uppskattar den tid jag lagt ner på spelet men efter ett antal timmar så börjar jag känna att det blir väldigt samma sak, trots en hel del kartor och spellägen. Det är absolut ett spel ni ska testa på, och det hoppas jag ni gör. För visst har jag haft kul när jag spelat det.

Ett roligt multiplayerspel med ett fräscht medeltidstema. I slutändan blir Chivalry 2 en aning repetitivt och kanske inte för alla, men man borde definitivt testa på det om man uppskattar multiplayerspel.

4

• Grafiken
  • Coola dödseffekter