Du får vad du förväntar dig av Call of Duty

Speltitel: Call of Duty WW2

Spelbeskrivning: Call of Duty WWII är den fjortonde upplagan i denna spelserie och denna gång utspelar det sig under Andra världskriget. Du spelar för det mesta som Ronald Red Daniel, medlem i den omtalade gruppen US 1st Infantry Division. Hela resan börjar med att du sitter i en båt med din squad påväg in till stränderna i Normanie där du nästintill blir "avskjuten" från båten av Nazis och helvetet börjar. Tillsammans med din squad ska du ta dig fram genom ett rent utsagt "kaotiskt" Frankrike där det flyger bomber och granater från både höger och vänster, och sedan vidare mot Tyskland, där rättvisa ska skipas. Man märker ganska direkt in i spelet att man lagt stor vikt på relationer inom gruppen, bandet mellan dem och vad det är villiga att offra för varandra, som "bröder". Call of Duty har till detta spel gjort som en slags social hubb, som kallas "headquaters". Här kan du göra lite allt möjligt, som att öppna lootlådor, designa din gubbe, testa nya vapen eller ta åt dig uppdrag som du sedan får XP av när du klarar av dem. Samtidigt som du söker en match kan du springa runt med dina vänner i headquaters och låta fantasin flöda, kanske leka kurragömma? Multiplayerdelen är väl inget som överraskar någon. Det är bra, och har tillräckligt med kartor och spellägen för att man inte ska tröttna. Ett spelläge som är nytt jämfört med tidigare Call of Duty War. Där två lag ställs mot varandra och där du ska klara av uppdrag och får på så vis poäng. Ett spelläge som sätter samarbete i fokus. Tyvärr tröttnade man ganska snabbt på det då det just nu endast finns tre banor, men potential finns.

4

• Variationen på uppdragen i kampanjen
  • Headquaters