Call of Duty: Black Ops Cold War (Campaign)

Ett explosivt och underhållande spel som inte gör dig besviken

Speltitel: Call of Duty: Black Ops Cold War

Spelbeskrivning: Ingen spelhöst är komplett utan det årliga Call of Duty-spelet. Sedan 2007 har det nästan varje år kommit ett nytt Call of Duty, och efter förra årets grymma Modern Warfare har jag varit spänd på att se vad årets actiontitel, Black Ops Cold War, har haft att erbjuda. Och låt mig säga så här: den som älskar action, spionthrillers och massiva explosioner kommer inte bli missnöjd. Inte med spelets kampanj i alla fall. Black Ops Cold War utspelas inte helt oväntat under kalla kriget och låter dig fara runt jordklotet i jakt på den ökände terroristen Perseus. Som soldaten Bell får du utföra mängder av uppdrag som varierar från stora skjutningar till att smyga in i byggnader för att installera övervakningsutrustning utan att bli sedd. Spelet har ett välavvägt tempo, och ger dig en bra blandning av hjärndöd action och adrenalinpumpande spänning. Handlingsmässigt tycker jag att Black Ops Cold War är välskrivet och tillhör seriens bättre berättelser, men samtidigt är det inte banbrytande på något sätt. Röstskådespelarna levererar bra rollprestationer och grafiken övertygar även om den inte är i toppklass. Sedan finns det också några valmöjligheter i storyn som du kan styra över, och som faktiskt avgör vilket slut du får. Jag gillar också att man ibland har valet att döda eller tillfångata vissa skurkar. Det ger lite mer realism till det hela. Om du har spelat ett Call of Duty tidigare så vet du på ett ungefär vad du har att förvänta dig av spelsystemet. Du springer runt med två vapen, ett större och ett mindre. Du kan byta ut dessa mot vapen du hittar på marken eller som fienderna har tappat. Du kan även kasta handgranater eller rökgranater. Sen kan du också smyga dig på fienderna och utföra en smygattack som direkt tar livet av fienden. Du vet ofta precis vart du ska gå härnäst, eftersom du har en karta som markerar ditt primära mål för tillfället. I några sekvenser får du även köra fordon. Ett exempel är ett tidigt uppdrag där du är med i Vietnam-kriget och får styra en stridshelikopter. Dessa delar av spelet bjuder på lite annan typ av gameplay och är för det mesta roliga att spela. Tyvärr är dessa sekvenser ganska korta och jag hade önskat att man hade kunnat bygga fler uppdrag kring dem. Jag har egentligen inget ont att säga om kampanjen i Cold War, då den är välregisserad och riktigt rolig. Visst kan man ju tycka att man kanske kunde ha vågat ta lite fler risker och förnyat spelmekaniken en aning, men precis som man brukar säga: ”if it ain’t broke, don’t fix it”. Längden på kampanjen är cirka 5 timmar och jag tycker kanske att det är i kortaste laget, men samtidigt så gillar jag att man känner att man vill ha mer snarare än att man önskar att spelet ska ta slut. I helhet är Call of Duty Black Ops Cold War ett gediget actionspel som man absolut bör spela om man är ett fan av Call of Duty eller actionspel generellt. Låt oss hoppas bara att vi får se lite fler nyheter i nästa Call of Duty.

En solid uppföljare som är fylld av action och spänning.

3.5

• Välregisserat