Bravely Default II

Underbara miljöer och ett smart stridssystem lyfter denna rollspelspärla

Speltitel: Bravely Default II (testat på Switch, tillgängligt på Switch)

Spelbeskrivning: Det japanska rollspelet Bravely Default II börjar till sjöss, där den spelbara karaktären Seth blir indragen i en fruktansvärd storm och spolas till slut upp på en ö där kungariket Halcyonia regerar. Seth hittas av prinsessan Gloria som tar honom under vingarna och lär honom allt om de fyra elementkristallerna som håller världen i balans. Dessa kristaller har förts bort av ett annat kungarike, Holograd, och måste snarast tillbaka och det är här som äventyret tar sin verkliga början. Seth och Gloria får även sällskap av krigaren Adelle, som letar efter sin syster, och Elvis, som söker efter mystiska stenar kallade Asterisk. Miljön och omgivningen i Bravely Default II är ett stort jävla plus, samma sak med musiken. Jag är 14 timmar in och har haft vägarna förbi ett gäng mysiga grottor parallellt med underbara skogspartier. Under denna tid har man hört de otroligt fina stämmorna från musiken. Ett soundtrack som verkligen tar dig på en nostalgitripp utan att kunna svara på exakt varför, men så är det bara, deal with it. Bravely Default II kan beskrivas som ett turordningsbaserat taktiskt rollspel där du går in i en strid med ditt lilla gäng när du stöter på motståndare. Stridssystemet är något som verkligen faller mig i smaken. När det väl är din tur att ingripa i fighten så kan du göra mer än endast en attack med hjälp den så kallade Brave-funktionen. Detta gör att du får stå över omgångar efter, beroende på hur många “Brave-points” du använder i slaget. Just detta stridssystem var något jag inte fastnade för i början men ju mer jag spelade (och googlade), ju mer förstod jag hur viktigt det taktiska tänket i detta stridssystem är. Att veta när man ska attackera, när man ska använda “Default” för att försvara sig och vilka specialattacker som är starka mot just det monster man slåss emot är essentiellt för att komma ut segrande. När vi ändå kommer in på dessa specialattacker så kan du i Bravely Default II ta dig an olika jobb som du, precis som din level på karaktärerna, kan levla upp. Du har alltså både en vanlig XP-mätare som medför att du blir starkare och får mer HP, mana och liknande. Sen har du även denna jobbmätare där du kan välja en inriktning av jobb som tillexempel frilansare, black magic, white mage, vanguard m.m. I dessa jobb går du alltså upp i level och för varje nivå får du en ny förmåga som du kan använda i striderna. Här är det väldigt viktigt att tänka taktiskt eftersom det spelar stor roll vad dina fyra karaktärer har för förmågor. Sammanfattningsvis så är Bravely Default II ett fantastiskt mysigt äventyr som jag inte kan slita mig ifrån med ett underbart stridssystem, sanslöst vackra miljöer och fyra spännande huvudkaraktärer. Jag hade inte spelat ettan och det kände jag direkt att jag inte var tvungen till att göra då man får en väldigt bra genomgång i början som gör att man snabbt kommer in i det. Det lilla minus jag har är att sidokaraktärerna man möter på är underutvecklade och spelskaparna kunde gott ha lagt ner några timmar mer på dessa. Känslan är att de inte har så mycket bakgrund och de blev tyvärr ett störningsmoment i slutändan. Men allt som allt är det små petitesser jämfört med helheten. Om du gillar japanska rollspel så är Bravely Default II ett måste!

Ett fantastiskt mysigt rollspel som bör spelas av rollspelsälskare!

4

• Fantastisk miljö