Biomutant

En oslipad diamant som har sina brister men gömmer en upplevelse utöver det vanliga

Speltitel: Biomutant || Spelat på Playstation 4 (Finns tillgängligt på Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S och PC)

Spelbeskrivning: Biomutant är ett fantasifullt action-RPG i en apokalyptisk värld där små däggdjur har blivit mästare i kampsport. Tänk er TMNT, men istället för sköldpaddor hittade Splinter en iller, ett marsvin, någon gammal tants katt och Gizmo från Gremlins. Dessa konstiga mutanta djur har ärvt en planet som riskerar att återigen slukas i mörker - men inte förrän de lärt sig att gå upprätt, bygga vapen och försvara den. Biomutant är resultatet av att spelindustrin arbetar bortom den öppna världens grundsten. Det är en stor värld av actionstrid, rikligt med byte och platser att upptäcka, varelser att tämja och resa på, och en mängd lokala gäng att döda. När det gäller mekaniken kan jag garantera att du upplevt något liknande om du har spelat ett open world-spel under det senaste decenniet, men med tanke på dess indie-stil och realtivt låga budget vid skapandet, så kommer Biomutant inte riktigt nära sina AAA-bröder i de viktiga aspekterna. Biomutant är fortfarande ett spännande och roligt spel, handen på hjärtat, men faller ganska platt på frustrerande strider, dåligt förklarad spelmekanik och mycket repetitiva uppdrag. Biomutant börjar i ruinerna av vår värld. Megaföretaget Toxanol förorenade jorden så att den muterades och fick den att kämpa tillbaka som tillslut släckte mänsklighetens era. I spelets nutid finns en ras av små humanoida däggdjur där du är Ronin, en ung föräldralös varelse fast i en gammal tragedi som måste ta upp ett svärd och rädda världen - eller förstöra det, eftersom spelarens val är Biomutants grundidé. Under karaktärsskapandet kan du välja mellan sex raser, var och en skicklig inom olika områden. Sedan muterar du din karaktär med dess genetiska kod som bestämmer krigarens övergripande statistik och allmänna utseende. Slutligen kan du välja din klass: Dead-Eye, Commando, Psi-Freak, Saboteur eller Sentinel. Var och en erbjuder olika upplåsbara förmåner när du spelar som på olika sätta kan vara användbara. Efter att spelet gått igenom sin linjära introduktion och deponerat mig i den öppna världen verkar Biomutant visa sig sin verkliga gestalt. Att välja en stam att alliera sig med låser dig in i vissa mål: att förena eller erövra stammarna och antingen rädda Livets träd eller låta det dö. Fiendebasernas erövringsuppdragstråd viker sig snabbt för att avslöja att det till stor del bara är en serie upprepade sekvenser och återvunna vinjetter gång på gång. Det finns inte heller någon verklig flexibilitet när det gäller att erövra utposter - och osynliga väggar kommer att stoppa dig om du försöker komma åt dem från en annan vinkel. Du kan bara ta itu med dem via en stel serie möten som upprepas från stam till stam och bas för att avgöra om du försöker förena stammarna eller erövra dem. En ännu större besvikelse kom senare när jag började ta itu med Biomutants fyra viktiga 'Worldeater'-bossar. Bosstriderna är identiska oavsett om du försöker stoppa dem från att äta livets träd eller om du låter dem äta det; de kommer bara till liv igen och fortsätter att gnaga, vilket gör hela mötet meningslöst. Förberedelserna för varje boss tenderar att följa en konsekvent formel: samla en massa delar till ett fordon och fånga fem små varelser som du senare kommer att kunna kasta på dessa bossar som distraktioner. Mycket av Biomutant går ut på att samla saker, och att bara samla om och om igen... är inte så intressant efter ett tag. Det är synd att uppdragen och målen känns inaktuella så snabbt för att spelvärlden i sig är mycket imponerande. Det finns en stor känsla av stor skala, särskilt med saker som det enorma Livets träd och landmärken som kollapsande broar och en förfallande damm. Det är också mycket varierat, från tjock skog till brännande öken och fluorescerande radioaktiva zoner till karga ödemarker. De är fyllda med fiender med riktigt fantastiska karaktärsdesigns och det finns så många olika typer av rivaliserande varelser och galna mutanta djur att slåss mot - stora som små. Det fanns en upprymdhet under min körning av Biomutant när det kommer till karaktärerna och fienderna du stöter på. Ända in i slutet av spelet mötte jag fortfarande på fiender som jag aldrig hade sett förut, från mördarväxter till jättepälsiga monster i pyjamas. De är inte alltid särskilt smarta och kan vara benägna att hängas upp på hinder, fångas i avsatser eller fastna i rum som verkar ologiskt, men utbudet av fiendetyper genom spelet är helt fantastiskt. Med Biomutant skapade utvecklaren Experiment 101 en spännande värld som innehåller en vacker estetik och en stark känsla av utforskning. Teamet har fyllt det till kanten med samlar- och progressionssystem som verkligen låter dig skapa din karaktär och spelstil på ditt personliga sätt. Tyvärr behövs inte alltid den komplexiteten, och områden som bör förklaras närmare för att till fullo förstå historien lämnas ibland oförklarade.Biomutant är inte ett fantastiskt spel, men det är ett bra spel som kommer med försiktighetsåtgärder. Det är annorlunda och knyter alla dessa influenser nära hjärtat med så intensiv kärlek att du vill att studion ska kunna bygga vidare på den. Du vill ha den där uppföljaren eller expansionen som verkligen får dig att känna att du vill återvända om och om igen. Det första försöket var kanske inte så starkt som det kunde vara, men Biomutants framtid kan bli ljus med viss förbättring och vidareutveckling.

Biomutant är ett post-apokalyptiskt Kung-Fu-fabel-RPG med ett unikt kampsportformat som gör att du kan blanda melee, skytte och mutationsförmågor i en hisnande vacker öppen värld.

2.5

• Givande miljöer och stor öppen spelvärld