Battlefield 2042

Battlefield når inte riktigt fram

Speltitel: Battlefield 2042 || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Då var det äntligen dags. Efter några förseningar så fick vi sätta tänderna i Battlefield 2042. Jag kan säga som såhär: EA vågar verkligen testa något nytt, men frågan är om nytt alltid bra? Som ni kan höra på titeln så utspelar sig Battlefield 2042 i framtiden. Här hade det varit perfekt att fortsätta berätta vad storyn handlar om, men det finns ju inget singleplayer-läge. Det tycker jag är ett stort minus. Däremot finns det en hel del andra spellägen för alla multiplayer-lirare, så jag ska inte klaga alltför mycket på det. Jag tänker att det är lika bra att fortsätta berätta vad som kan förbättras och inte håller just nu, så går vi in lite mer på de olika spellägena lite senare. Det jag upplevde som mest frustrerande med Battlefield 2042 var svårigheterna med att hitta en match. Jag testade detta på Xbox Series S vilket gjorde att en del spellägen erbjöd 64 mot 64. På last-gen (Playstation 4 och Xbox One) finns endast möjligheten att som mest spela 32 mot 32. Detta irriterande moment kombinerat med massvis av tekniska buggar när man väl hittat 127 andra spelare gjorde att det hoppade ut en och annan svordom ur munnen. Det är en otroligt märklig känsla när man sitter i en pansarvagn och fastnar på en liten sten som till och med en radiostyrd bil hade kunnat ta sig över. Det gjorde mig väldigt förbannad och fick mig att tänka flera gånger: ”Är verkligen spelet färdigutvecklat?”. En av de större nyheterna som det pratats mest om är de nya specialistklasserna där de olika karaktärerna har olika färdigheter. Så där är det bara att välja vilken färdighet som passar din spelstil. Problemet med det här? Det är väldigt obalanserat i nuläget och det är bara att invänta en patch som filar till detta. Jag måste ju även dra lite kort om de olika spellägena. Conquest som funnits på många tidigare Battlefield-spel finns kvar. Trots att banorna kan vara en aning för stora ibland så tycker jag att detta spelläge håller hög klass. Det blir en del dötid när man springer runt och letar motståndare men i sin helhet så är det ett underhållande spelläge som man vet vad man får för något av. En av de stora och mest spännande nyheterna är Portal. Här har de tagit inspiration från tidigare Battlefield-spel så man har möjlighet att testa på kartor från Bad Company 2, Battlefield 3 och liknande. Ett spännande upplägg som jag faktiskt hade väldigt kul med. Du kan även sätta upp egna regler vilket gör att just Portal har en stor potential för framtiden. Det gäller bara att hitta andra spelare som vill testa det med en. Du har även spelläget Hazard Zone som är nytt för just 2042. I detta spelläge ingår du i en grupp av soldater som ställs mot andra smågrupper av soldater där ditt uppdrag är att inhämta information från kraschade satelliter. Det är dock inte bara att springa fram till dessa satelliter då du strider mot både andra spelare samt datorstyrda spelare. Så det är mycket taktik som krävs för att våga ta sig fram och inhämta informationen från satelliten. För att summera Battlefield 2042 så har jag haft roligt med det. Tyvärr har DICE en liten bit kvar för att det ska motsvara förväntningarna de ändå hade på detta spel.

Författare: Jakob

Sammanfattning

Jag har haft väldigt trevligt med Battlefield 2042 trots att det inte nådde förväntningarna jag hade på det. Jag kommer ge det några månader och låta de finjustera små tekniska buggar och balansera till spelet. Då når det nog en 4/5.

Overall
3

Fördelar

  • Stor variation på spellägena
  • Portal är ett trevligt tillskott
  • Efter några patchar blir det säkerligen ett bra spel

Nackdelar

  • Ingen singleplayer
  • Små tekniska buggar
  • Mycket dötid då kartorna är för stora

Lämna en kommentar