Assassin’s Creed Valhalla

En nytändning för Assassin's Creed och ett av årets bästa spel

Speltitel: Assassin's Creed Valhalla

Spelbeskrivning: Jag ska erkänna, detta är det första Assassin’s Creed-spel jag givit en ärlig chans, och det var verkligen värt det. Assassin’s Creed Valhalla är ett fenomenalt bra spel. Assassin’s Creed Valhalla är ett öppenvärld-spel och utspelar sig under vikingatiden, där du axlar rollen som Eivor, adoptivdotter till kungen av Norge. Du startar din resa i Norge och utan att spoila för mycket av storyn så går flyttlasset till England. Tillsammans med din adoptivbror Sigurd och er klan reser ni till detta fjärran land i hopp om att bygga upp ett nytt kungarike. Det är faktiskt här som spelet startar på riktigt. Det faktum att själva “Assassin’s Creed Valhalla”-titeln dyker upp efter fyra timmars spelande talar sitt egna språk för en seg inledning. Men tro mig, det är värt väntan. Det som jag fastnade mest för var den enorma och fantastiska värld man springer (eller rider) runt i. Därför blev just sidouppdragen en populär del för mig, då jag ibland kunde rida runt och bara njuta av 800-talets England och Norge. Assassin’s Creed Valhalla är så mycket mer än endast en huvudstory. Du har, utan att överdriva, hundratals sidouppdrag att ta itu med. När du klarar av dessa sidouppdrag så får du självklart en belöning i form av utrustning eller resurser, som du sedan kan använda för att uppgradera din nuvarande utrustning, eller varför inte bygga ut din hemby. Och på tal om hembyn Ravensthorpe så finns här allt det vanliga som brukar finnas till hands i RPG-spel. Till exempel har du den härliga smeden som kan uppgradera din rustning med hjälp av resurserna du samlar på dig. Sen finns det massvis av annat man kan göra med sin by. Tänk dig ett strategispel där du kan bygga ut med fler byggnader, exakt så fungerar det i Ravensthorpe. Med nya byggnader kommer dessutom fler frivilliga uppdrag. Och om dessa avklaras så blir det enklare att ta sig framåt i spelet. Även om jag gillar Valhalla extremt mycket så finns det svagheter här och där. Tyvärr så faller spelet lite på dessa otroligt stela animationer som uppkommer vid filmsekvenserna, och vad jag förstår så har Assassin’s Creed-serien haft problem med detta tidigare. Sen finns det ständiga småbuggar som man stöter på. Jag själv blev rånekad att öppna en kista då min klanmedlem fastnade bakom en kruka. Jag har även läst och hört om folk där spelet helt och hållet fryst och man får starta om det titt som tätt. Laddningstiderna var ett problem till en början, då jag spelade detta på Playstation 4. Att göra en fast travel tog då 55 sekunder (jag har klockat) för att sedan testa på en next gen-konsol där det tog ynka 11 sekunder. Därför påverkar just inte den aspekten av spelet slutbetyget för mig, men jag tyckte det var värt att nämna. Sen har vi även, som jag sa tidigare, en väldigt trött inledning. Jag är glad att jag orkade mig förbi dom fyra första timmarna för det var otroligt långdraget. När man väl tog sig över vattnet till England så tog spelet fart. Assassin’s Creed Valhalla var hypat under hela 2020 och jag tycker att det stod upp bra, även fast det inte är det bästa spelet i år så är det helt klart värt att ge sig in i detta vikingaäventyr, för det är en helt otrolig resa.

Årets mest överraskande spel! Ett enkelt men otroligt mysigt RPG som alla bör spela.

4

• England & Norge är vackert