Arise: A Simple Story – Definitive Edition

En enkel saga som berör svåra känslor

Speltitel: Arise: A Simple Story - Definitive Edition || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Arise är ett unikt äventyrsspel som kretsar kring en död man och hans resa efter livets slut. Som den tystlåtne huvudpersonen får vi ta del av minnen ur hans liv som alla berättas genom spelets olika banor. Vissa av dessa minnen är så pass vackra och hjärtskärande att man kan känna hur tårarna vill krypa fram. Spelmekaniken i A Simple Story är väldigt simpel, (see what I did there), men samtidigt finurlig. I grunden går det ut på att du ska ta dig från punkt A till punkt B genom att klättra och hoppa mellan olika plattformar och lösa enklare former av pussel. Det som gör att detta upplägg får ett djup är faktumet att man kan manipulera tidens flöde med hjälp av den högra analogen. Om du drar spaken åt höger spolar du fram tiden och bakåt om du istället drar den till vänster. Det här är kanske inte helt revolutionerande i spelvärlden, men det funkar bra och är kul att använda sig av. Exempelvis är det användbart när man vill att snöhögar ska smälta så att man kan ta sig förbi, eller få vatten att stiga för att du ska kunna ta dig upp till en plattform. Presentationen är mysig och stilistisk, men överraskar inte särskilt mycket rent grafiskt. Bilduppdateringen är inte heller den stadigaste. Musiken däremot är magnifik och ackompanjerar det som händer på skärmen perfekt. Allt som allt är Arise: A Simple Story - Definitive Edition ett bra spel som berör på djupet och erbjuder några timmars finstämd eskapism som kanske inte överraskar rent spelmässigt, men ändå erbjuder ett njutbart äventyr.

Arise: A Simple Story – Definitive Edition är ett känslomässigt spel som berör hela vägen igenom, även om det har sina brister på sina håll och kanter.

3.5

• Magnifik musik