Alan Wake: Remastered

En mardröm värd att återvända till

Speltitel: Alan Wake: Remastered || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Jag beundrar verkligen den finska spelutvecklaren Remedy. De gör spel som är makalöst unika sett till story och spelmekanik. Även om vissa av deras spel har varit både träffar och missar hos mig personligen så älskar jag deras mod och vision. Ett av deras mest älskade spel är utan tvekan skräckäventyret Alan Wake, som ursprungligen släpptes till Xbox 360 under 2010. Jag spelade detta tillsammans med Jakob på releasedagen och minns att jag gillade det skarpt. Nu sitter vi här elva år senare och har fått en remaster av spelet till next-gen-konsolerna. Men håller Alan Wake fortfarande i dagens spelvärld 2021? Läs vidare så tar vi reda på det! Alan Wake Remastered handlar om skräckförfattaren Alan Wake som åker på semester med sin fru, Alice, till timmerstaden Bright Falls. Ända sedan Alan skrev klart sin senaste bok har han lidit av skrivkramp och vill ha lite lugn och ro för att slippa tänka på skrivandet. Låt oss säga som så att det kommer bli hans minsta problem. När han och Alice anländer till Bright Falls hinner de knappt få nycklarna till sin stuga innan Alice försvinner under mystiska omständigheter. Alan hittar snart sidor ur en bok han inte minns att han har skrivit, och allt som står skrivet på sidorna blir verklighet. Storyn i Alan Wake är dess absolut starkaste komponent. Här finns mängder av kärleksfulla referenser till den klassiska TV-serien Twin Peaks, som utspelas i en timmerstad som påminner om Bright Falls. Eller det är väl Bright Falls som påminner om Twin Peaks egentligen. Spelets regissör och författare Sam Lake har lyckats bygga en intressant och skrämmande berättelse om det övernaturliga och det mänskliga psyket. Jag vill inte spoila något för dig som inte har spelat originalet och ser fram emot att spela denna remaster, men utan att säga för mycket så är det en förbaskat välskriven berättelse som kräver din fulla uppmärksamhet för att hänga med ordentligt. Spelmässigt handlar Alan Wake Remastered helt och hållet om förhållandet mellan ljus och mörker. När Alan springer omkring i den mörka skogen som omsluter Bright Falls i sitt letande efter Alice, så bär han omkring på en ficklampa. Med hjälp av denna kan han inte bara lysa upp omgivningen för att se bättre, han måste även använda den mot demonerna som attackerar honom. Dessa demoner, eller fiender rättare sagt, är människor som har blivit övertagna av mörker. Enda sättet att skada fienderna är att först rikta ficklampan mot dem för att driva ut mörkret, och sedan besegra dem med hjälp av ett vapen. Givetvis drar ficklampan massvis av batteri, så det gäller att plocka på sig så många man kan när man väl hittar dem ute i spelets värld. Personligen anser jag att själva spelmekaniken i Alan Wake är dess svagaste del, konstigt nog. Striderna blir lätt repetitiva då man alltid börjar med att lysa med ficklampan och sedan skjuter ihjäl fienden med en revolver eller hagelbrakare. Oftast brukar striderna varvas med enklare pussel i form av att leta upp generatorer och sätta igång dessa för att exempelvis en bro ska gå att sänka ner eller liknande. Det hela blir lite väl "speligt" och man ser snabbt ett tydligt mönster i spelmekaniken. Spelet är absolut inte tråkigt eller dåligt, men med tanke på att Remedy senare lyckades skapa ett så briljant och innovativt stridssystem i Control, så är det synd att stridssystemet i Alan Wake inte är bättre än det faktiskt är. Själva remaster-biten i Alan Wake Remastered är väldigt imponerande. Karaktärsmodellerna är uppfräschade och alla texturer är i högre upplösning. Här och där kan bilduppdateringen svaja under filmsekvenserna, men annars rullar spelet på riktigt fint. Jag har alltid uppskattat den otroliga estetiken i Alan Wake, och att få se hur vinden viner och tar tag i trädgrenarna och får hela skogen att svaja är riktigt imponerande. Det känns ständigt som att man är i en riktig, organisk skog. Alan Wake Remastered är ett bra spel. Alla kanske inte kommer digga det repetitiva spelupplägget, men det är få spel som andas så mycket personlighet och atmosfär som Alan Wake. Jag är glad över att denna remaster har kommit, och med tanke på att den kostar runt 250 kronor så är det ett givet köp för den som aldrig har spelat Alan Wake. Till och med för mig som spelade originalet så har jag njutit av att få spela igenom Alan Wake igen, elva år äldre och elva år klokare än jag var sedan sist. Det jag kan konstatera är att detta är en mardröm som är värd att återvända till. —————————————————— JAKOBS ÅSIKT: Jag har svaga minnen från att ha spelat det här med Robin för drygt 10 år sedan, men jag minns det inte så väl. Nu däremot, har jag tagit mig igenom detta mörka äventyr, och det är bra. Som Robin beskrivit tidigare så axlar du rollen som Alan Wake, du är på jakt efter din fru. Tänker inte gå in mer på handlingen då det blir väldigt repetitivt utan jag tänkte berätta mina egna tankar om spelet. + Storyn - Storyn är fantastisk, samtidigt som du spelar så har du även dig själv som berättarröst så det är verkligen som en film där man följer huvudpersonen, och den är så välskriven och spännande. Stort plus på den. + Spelkänslan - Fantastisk känsla och jag skulle klassa Alan Wake som ett enkelt spel. Ni som följt oss vet att jag gillar dessa typer av spel, du vet vart du ska, du får ledtrådar om du fastnar i ett pusselmoment och liknande. + Miljön - Det är en fantastisk och obehaglig miljö du rör runt dig i där Remedy har kombinerat detta med ljuset från ficklampan som är din bästa vän i denna berättelse. Det är inte mycket som är dåligt, det minus jag ändå vill ge är dess tekniska buggar. Små små buggar som när du ska dig över vissa hinder och liknande. Det är frustrerande när det tar 3-4 försök innan du kan ta dig över ett staket som vilken vuxen man som helst skulle kunna klättra över direkt. Sen blir det ganska enformigt när man stöter på motståndare att du lyser med lampan för att sedan skjuta ner dem. Den enda variationen är vilket vapen du ska använda dig av. Betyg: 4 / 5 ——————————————————

Alan Wake: Remastered är en fantastisk berättelse om en författare som letar efter sin försvunna fru. Trots ett repetitivt spelupplägg så är detta en mardröm värd att återvända till.

3.5

• Fantastisk atmosfär och presentation