ActRaiser: Renaissance

Halvdan remake med fantastisk musik

Speltitel: ActRaiser: Renaissance || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch, PC, och Playstation 4)

Spelbeskrivning: Vilken jäkla bomb! Från ingenstans har Square Enix släppt en remake av Super Nintendo-klassikern ActRaiser. Detta råkar faktiskt vara ett av mina favoritspel till Super Nintendo och kanske till och med någonsin. Jag är så glad att denna spelpärla har fått en modern tolkning så att nya spelare får avnjuta detta mästerverk. Men hur mycket jag än vill älska denna remake så kan jag tyvärr inte göra det. Nästan allt här är sämre än i originalet. Men vi tar det från början. I ActRaiser Renaissance tar du dig an rollen som en gud som övervakar världen från ett flygande palats. Precis som i originalet blandar spelet strategielement med actionelement. Världen är försluten i mörker, demoner har tagit över och människorna lever i ren skräck. Som mänskligheten sista hopp måste du ta dig ner på marken för att besegra alla monster i 2D-actionsegment, och därefter behöver du hjälpa människorna bygga upp fungerande städer så att deras civilisation kan frodas. Dessa delar spelas ur ett fågelperspektiv där du skapar byggnader, utför mirakel och guidar folket till olika platser på kartan. ActRaisers spelkoncept är helt genialt och det är en stor anledning till varför jag älskar originalet så mycket. Men där originalet lyckades balansera action och strategi på ett perfekt sätt, så har man istället lagt betydligt mer fokus på strategidelarna i Renaissance. Detta hade kunnat bli riktigt bra, men tyvärr drar dessa sektioner ut på tiden och tvingar en att spela långa tower defence-sekvenser på löpande band. Den roliga biten där man bygger ut städerna och skövlar bort träd, tar bort stenar och torkar upp vattendrag är över på tok för snabbt och därefter tvingas man som sagt slösa tid på de oinspirerande tower defence-delarna. Actionbiten i Renaissance är något bättre än ovanstående och håller sig relativt troget originalet, men lyckas på något märkligt sätt flyta på ännu sämre. När bilden skrollar från vänster till höger och vice versa så laggar bilden. Dessutom är grafiken hemskt ful och många karaktärsmodeller passar inte ihop. Nej. Usch! Kontrollen fungerar dock bra och banorna är ganska roliga att ta sig igenom. Något som däremot är helt fenomenalt är den gudomliga musiken. De nya arrangemangen är en fröjd att lyssna på och man inser vilket geni kompositören Yuzo Koshiro är. Tänk att han skrev denna episka musik till Super Nintendo. Nu när tekniken har blivit bättre så får vi äntligen höra musiken framföras med riktig orkester. Makalöst bra! ActRaiser: Renaissance är en halvdan remake som funkar att spela om man inte har tillgång till originalet. Actionsegmenten och musiken är höjdpunkterna medan strategidelarna med de utdragna tower defence-sekvenserna sänker ner spelet djupare än vad det egentligen hade behövt. Originalet ActRaiser är en klockren 5 av 5. Renaissance är en riktigt svajig 3 av 5.

ActRaiser: Renaissance är en halvdan remake på ett av Super Nintendos bästa spel. Förutom de nya musikarrangemangen så är nästan allting sämre än i originalet, tyvärr.

3

• Spelkonceptet är suveränt